Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksdrabbad föregångare till nya rondellen

Snart två månader har gått sedan invigningen av den nya rondellen i Laxå, och sedan dess har en mängd trafikolyckor inträffat. Med tanke på historien är Laxåbon Toris Johansson inte särskilt förvånad.

Annons

 – Här har ju funnits rondell tidigare, innan man byggde trafikljus, och det förvånar mig att man byggt en ny när det fanns en anledning till att den gamla togs bort. Det hände nånting nästan varje vecka i den gamla rondellen.

Ingen minns alla de där trafikolyckorna bättre än Toris Johansson. Under många år från 50-talet och framåt jobbade han på Normans bilfirma, och ofta var det Toris som tog hand om bärgningen av de krockade bilarna i rondellen.

– Normans låg precis vid rondellen, så en gång ropade man till och med efter mig direkt efter olyckan. När jag kom ut syntes bara taket av en folkvagn, och så en familj som oskadd klättrade ur bilen.

Toris minns inte när den gamla rondellen ersattes av trafikljus, men han minns att bärgningsuppdragen dit blev färre efteråt.

– Att ha trafikljus mitt på en Europaväg kanske inte har varit den bästa lösningen, men en rondell verkar inte heller fungera.

”Det går inte att jämföra”

Mats Fransson är utvecklingschef i Laxå kommun. Han kan korsningens hela historia, och är övertygad om att den nya rondellen trots allt är en bra lösning.

– Visst låg här en rondell fram till 1967, men i samband med övergången till högertrafik gjordes den om till en fyrvägskorsning men med rundeln kvar i mitten. Kombinationen ställde till det, och under den här tiden hände väldigt många olyckor.

Han berättar att gräsrundeln med tiden togs bort, och korsningen kom att förses med trafikljus. Ända fram till nu då de ersatts med en ny rondell.

– Den här är mycket större, och kan inte jämföras med den gamla. Håller man bara hastigheten ska det inte behöva vara några problem. Dessutom är ännu en varningsskylt beställd och under tillverkning, så den bör komma upp när som helst.

Mats Fransson är lättad över att trafikljusen nu är borta.

– Det som hänt den senaste tiden är överåkningar där enskilda fordon kört rakt genom rondellen, utan att andra fordon varit inblandade. Tidigare handlade det om mer allvarliga incidenter mellan två eller fler fordon, och ofta var det Laxåborna som drabbades när de korsade vägen samtidigt som någon körde mot rött.

Christian Mineur är samordnare på trafikverkets region öst. Han bekräftar det hela:

– Enligt statistiken innebär en rondell mellan 70 och 80 procent färre personskador än vid en fyrvägskorsning. De svårare skadorna undviks dessutom.

Han berättar att det ut-över den kompletterande varningsskylten finns ytterligare planer för att göra den nya Laxårondellen ännu mer säker:

– Vi tittar nu också över möjligheten att placera en skylt med reflekterande material i själva rondell-ytan. Vilken i så fall är på plats inom ett par veckor.

Läs mer i tidningen eller köp e-tidningen här nedan

Mer läsning

Annons