Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill förändra attityden

Nu har Laxå kommun en konkret plan för hur kommunen ska bli attraktivare att bo och verka i.
– Detta är prioriterade aktiviteter som vi ska jobba med, säger kommunstyrelsens ordförande Tommy Holmqvist (S).

Annons

I veckan antog kommunstyrelsen en projektplan för hur Laxå kommun ska arbeta med marknadsföring och attityder.

Tydligare varumärke

Projektplanens syfte är att göra Laxå kommuns varumärke tydligt utifrån den visionen som politikerna har beslutat om. ”Laxå ska vara ett attraktivt boendealternativ med goda kommunikationer och ha ett offensivt näringsliv, ett attraktivt föreningsliv och en professionell kommunal organisation i dynamisk samverkan till nytta för medborgarna”.

Projektet vill förändra negativa attityder och i stället skapa ett positivt varumärke för Laxå kommun. Förhoppningen är att alla kommuninvånare och företag ska bli stolta ambassadörer för Laxå kommun, står det i projektplanen.

Konkreta förslag

För att göra Laxå kommun mer tilltalande kommer kommunen att arbeta utifrån en projektlista med konkreta förslag på hur kommunen kan få en starkare attraktionskraft. Vissa av förslagen är små, andra betydligt mer omfattande. Tanken är att kommunen ska arbeta med förbättringsförslagen i projektlistan hela tiden och att listan ska fyllas på allt eftersom.

– Det här ska vara ett levande dokument som vi fyller på och återkopplar till, säger kommunchef Ronny Johansson.

Förbättra pendlingen

Exempel på saker som står med på listan för att stärka Laxås dragningskraft är att förbättra pendlingsmöjligheten mellan Laxå och Örebro, stödja företag och organisationer som vill anordna evenemang i kommunen och få fler centrala och attraktiva lägenheter. Två av listans stora projekt pågår redan nu. De är arbetet med ett nytt resecentrum och Hollandsprojektet.

Skjuts framåt

Alla de insatser som kostar pengar ska finnas med i verksamhetsårets budget och genomföras inom den befintliga budgetramen. Dock räknar kommunen med en extrakostnad för att ta fram varumärket ”Laxå kommun” eftersom de behöver köpa in experthjälp.

På grund av kommunens dåliga ekonomi skjuts varumärkesarbetet på framtiden.

Mer läsning

Annons