Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyrhjulingsolyckor oroar Missing People

De många och allvarliga olyckorna med fyrhjulingar bekymrar organisationen Missing People.

Annons
Oroad. De många och allvarliga olyckorna med fyrhjulingar oroar Rolf Atterling, som ansvarar för fordonsparken i Missing People. Han anser att Trafikverket borde ta itu med den frågan och vända den ökande olyckstrenden. Foto: Göran Kempe

Därför är organisationen ute varje vecka för att pratar säkerhet kring användandet av fordonet.

På lördagen var Rolf Atterling – styrelsemedlem och tillika ansvarig för organisationens fordonspark i Sverige – på plats i Tryggeboda för att prata säkerhet.

Med sig hade han ett 30-tal förare, som demonstrerade vad som går att göra med fyrhjulingarna om man hanterar dem på rätt sätt.

I Sverige har sökorganisationen tillgång till 3 000 fyrhjulingar, snöskotrar och terrängfordon, som de kan använda när de söker efter försvunna personer.

De många allvarliga olyckorna med fyrhjulingar bekymrar Atterling. Senast i fredags skedde en olycka där en 23-årig förare fick fordonet över sig.

– Vältolyckor är vanligast ofta i kombination med att föraren är alkoholpåverkad, säger han.

De olyckorna sker oftast helger och nätter. Varför det verkar vara lättare att sätta sig på fyrhjulingen än bakom ratten när man är berusad kan han inte förklara.

– Jag tror att vi har en situation liknande den på 70-80-talen med snöskotrarna, tippar han.

När det gäller olyckorna med barn tror han att det beror på att de fått köra större maskiner än de egentligen klarar av och i vissa fall för att de lämnats utan tillsyn.

För att komma till rätta med de alltför många olyckorna med fyrhjulingar anser han att det allmänna omdömet måste bli bättre.

– Trafikverket borde ta sig självt i örat.

Atterling anser att Trafikverket borde skicka ut ett brev med råd om hur fordonet bör hanteras till alla registrerade fyrhjulings-ägare. Det tror han skulle få ner antalet olyckor.

Han anser även att det borde ligga i försäkringsbolagens intresse att få ner olycksstatistiken.

Själv har han två viktiga råd som han alltid delar med sig av när han och Missing People-kollegorna är ute och visar upp sig i landet.

– Låna aldrig ut fyrhjulingen. Låt aldrig barn köra för stor maskin och lämna dem aldrig utan uppsikt.

Vid lördagens motorträff, som var ett substitut för den isracingträff på Multen som frös inne i vintras, fanns det även gott om tvåhjuliga motorcyklar.

Äldst bland motorcyklarna var Roland ”Pinnen” Erikssons Rex Jap från 1928.

Och äldst bland mc-ägarna måste karlskogingen Bror Segerström ha varit med sina 91 år. Den förre speedway-åkaren som tävlat för Kumla-Indianerna hade med sig en mc som tilldrog sig stort intresse.

Det var en Rex från 1939 på 98 kubik med ett gengasaggregat. Omgiven av en ring med människor fick Bror hjälp att sätta fyr på gengasapparaten, och tog sedan några vändor på gräsmattan.

Veteran. 91-årige Bror Segerströms Rex med gengasaggregat från 1939 stod i centrum för intresset för tvåhjulingarna vid veteranmotorcaféet i Tryggeboda.
demonstration. På terrängbanan visade ett 30-tal förare knutna till Missing People hur en fyrhjuling hanteras säkert. Pierre Atterling tittade på hur Pontus Stefansson klarade av svårigheterna.
Snart 90 år. Roland ”Pinnen” Erikssons Rex Jap från 1928 var motorträffens äldsta mc. ”När jag kom över den för 20 år sedan var den bara en massa delar på en släpkärra”, berättar han.

Mer läsning

Annons