Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här laddar man batterierna

Mats Liljemark lyser ikapp med solen när han berättar om erfarenheterna av att utvinna solenergi. Och han tycker om att få besök av folk som vill tanka sina elbilar gratis.

Annons
Eget bygge. Solpanelerna har Mats Liljemark på Bröttorps gård utanför Fjugesta köpt från Kina och installerat själv. De har gjort att energiförbrukningen har minskat rejält och nu kommer folk med elbilar och tankar gratis på hans gård.

Sedan han skaffade en liten laddningsstation för elbilar hemma på gården har det kommit en del besökare för att tanka och utbyta erfarenheter.

– Folk ringer hit ibland. En del åker runt i Sverige på semestern och besöker olika laddstationer så man kan tala om en elbilsturism.

Månskensbonden Mats Liljemark är elektriker och har intresserat sig för solenergi sedan han köpte Bröttorps gård i Lekebergs kommun för 13 år sedan. Här finns gärden att ställa upp solpanelerna på och råmaterial till värmepellets finns i skogen.

– Jag är ingen ”miljönisse” utan har hela tiden haft ekonomin som primär tankebana. Jag var tvungen att få bort kostnaderna för uppvärmningen som då var cirka 120 000 kronor på ett år. Nu är kostnaderna nere i cirka 12 000 till 15 000 kronor per år, berättar Mats.

Men han berättar också att hälften av besparingarna var solcellernas förtjänst. Resten kom genom eget tänkande på att spara energi i hushållet.

Som ett räknexempel berättar han att en liter bensin ger 7 kilowatt i effekt. Den effekten kan en bensinbil komma cirka en mil på. Motsvarande effektförbrukning för en elbil är 1 kilowatt per mil. Elbilen är sju gånger så energieffektiv.

– Och för att framställa en liter bensin går det åt energi motsvarande tre liter bensin. Folk behöver förstå det här och få faktamässig kunskap, säger Mats.

Det är en varm, tidig morgon i början på juni. Vi går ut på gärdet och ställer oss framför de 60 solpanelerna.

– Folk måste få upp ögonen för hur bra det här är. Det ska alltid vara bra för plånboken och om det också är bra för miljön så är det en bonus, säger Mats.

Solpanelerna som varit i drift i tre år producerar 18 000 kilowattimmar per år. Mats sökte ett bidrag av staten och fick 50 procent av kostnaden beviljad. Solpanelerna är importerade från Kina till en kostnad på närmare en halv miljon kronor.

I dag är en motsvarande anläggning ännu billigare men EU inför strafftullar på solceller från Kina i augusti. EU-kommissionen anser att kinaimporten av solceller skadar den europeiska industrin.

Mats Liljemark säljer el under sommaren men får då inte så mycket betalt. Han använder sommar-elen för att pressa och torka värmepellets. Råvaran kommer från den egna skogen. Pellets som sedan värmer upp huset.

– På vintern säljer jag el på dagen när den är som dyrast och köper när den är som billigast på natten. Det gäller bara att använda elen vid rätt tidpunkt, säger Mats och hänvisar till sin tidsstyrda disk- och tvättmaskin.

Läs mer i onsdagens NA

Mer läsning

Annons