Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Huset som lyfter småföretagen

Fordonsbranschen och flygindustrin räknar på tomvikten för att kunna lasta mer. Detta sporrar Per Nilssons företag att jobba med kompositmaterial i Klaessonhuset.

Annons
Multirotorfarkost. Den lilla helikoptern är en helt egen konstruktion som Per Nilsson tror mycket på. Rullarna på väggen är kolfiberkomposit.

Han jobbar med beställningar åt andra företag. Mycket är hemligt. Per Nilsson driver ensamföretaget Nilsson Composite Sweden och har egna projekt. Ett är en liten multirotor-farkost med sex små propellrar som kan köras med Gps.

– Den kan utrustas med kamera och till exempel besiktiga master och broar. Uppdrag som är svåra att utföra med en vanlig helikopter, berättar Per Nilsson.

Han har utvecklat farkosten under ett år och erbjuder tjänsten till företag. Han styr då själv farkosten. Han kan också tänka sig att sälja specialfarkoster och utbilda förare.

– Den går att använda till alla slags foto- och filmuppdrag men också reklamflyg.

Per utvecklar även ett mindre vindkraftverk med vingarna vertikalt placerade. Här finns det redan intressenter. Verket blir bara drygt två meter högt och innan hösten kommer hoppas Per ha placerat det på Klaessonshusets tak för att mäta hur mycket ström det ger.

”Bara du får det att fungera så köper jag ett” berättar Per att andra säger.

Att arbeta med kompositmaterial kräver kunskap. Först byggs en form i kompositmaterial och därefter läggs det i en glasfiber- eller kolfiberväv. Den ger styrka åt en tvåkomponents epoxyplast som är fri från lösningsmedel. Kompositen gör konstruktionen stark och vikten är bara en fjärdedel jämfört med stål och nära hälften jämfört med aluminium. Per gjuter helikopterskal, skärmar- och spoilervingar till bilar samt vingar till vindkraftverk.

Att minska vikten är högintressant för bland annat bil- och fordonsindustrin. Per är utbildad bilplåtslagare och fick i slutet av 1990-talet många jobb via tävlingsstallen i STCC.

– Jag blev anlitat av flera team. I början mest reparation av krockskadade delar, förklarar Per.

Det blev även mycket jobb åt försäkringsbolag.

2012 flyttade han företaget från Kopparberg till Fjugesta. Han ville komma närmare sina största kunder som finns i Linköping.

– Här kostar det mindre än hälften jämfört med Örebro och det är en juste lokal. Som ensamföretagare är det en fördel att vara i ett hus med andra företag. Man kan ju få handräckningshjälp.

Mest omsätter företaget på de karosser till förarlösa helikoptrar som tillverkas åt ett svenskt företag för export över hela världen. Per gör även avgjutningar till skärmar och fronten på en helt ny rallybil. Den ska byggas i Sverige och släpps först i sommar när det är premiär för en ny bilmodell.

Läs ännu mer om Klaessonhuset i tisdagens NA.

Vindkraftsvinge. Per Nilsson har under två år byggt vingar till ett vindkraftverk som han hoppas få igång innan hösten.

Mer läsning

Annons