Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget Fjugesta utan järnväg

Svartåbanan utvecklade bygden. En foto-hyllning till en nedlagd järnväg visades i lördags på hembygdsföreningens arkiv.

Annons
Karl-Olof Karlsson, Sven Söderström, Sten Norell och Kerstin Pettersson beundrar Rasmus Axelssons banvaktsuniform när han berättar om Svartåbanan.

– Ser man det rent krasst skulle inte Fjugesta ha funnits utan järnvägen. Inte Kalkbruket i Lanna och sågen, tegelbruket och benstampen i Gropen heller, förklarar Rasmus Axelsson.

Han är entusistisk över den gamla Svartåbanan som gick mellan Örebro och Svartå. Rasmus är själv lokförare och bor med sin familj i Kvistbro banvaktsstuga. Han är dessutom ordförande i Museiföreningen Örebro-Svartå järnväg-Svartåbanans vänner. En förening han grundade 2005.

– Vi har 30 medlemmar, de flesta är järnvägsentusiaster, säger han.

I samband med Arkivens dag i lördags visade Rasmus Axelsson i samarbete med Västernärkes hembygdsförening en unik utställning med ett sextiotal fotografier från Svartåbanan.

Läs mer i söndagens NA

Svartåbanan

Gick mellan Örebro och Svartå

Tog två år att bygga och öppnades hösten 1897.

ägdes av ett privat bolag men köptes av SJ 1907

elektrifierades 1937

hade sin höjdpunkt i mitten av 1950-talet. Då gick 8 tågpar per dygn

hade 27 hållplatser på 49 kilometer

förlorade persontåg med lok 1978 men rälsbuss fortsatte att köra

förlorade godstrafiken på 1980-talet

lades ner 1985

Källa: Rasmus Axelsson och www.svartabanan.se

Mer läsning

Annons