Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nöjda kunder är kommunens mål

Kommunens service och bemötande ska förbättras. Därför har riktlinjer antagits i Lekeberg.

Annons
Nöjda kunder. Lekebergs kommun har antagit riktlinjer för service.

I riktlinjerna konstateras att kommunen är till för sina medborgare, företagare och besökare. Alla som söker kontakt ses som kunder. Och alla ska uppleva att kommunens sätt att förhålla sig till dem ska utgå från kundernas behov och det ska kännetecknas av enkelhet, effektivitet och tydlighet.

Den som ringer till kommunen ska till exempel bara behöva ett samtal för att komma i kontakt med rätt handläggare. Medarbetaren har ett personligt ansvar för att se till att kunden får den hjälp som efterfrågas. Dessutom ska all inkommande e-post besvaras snarast möjligt och senast inom en ordinarie arbetsdag.

Handlar det om enklare frågor skall kunderna få ett slutligt svar inom fem arbetsdagar. Rör det mer komplicerade frågor som kräver en utredning ska ett besked lämnas om när ett svar kommer. Dessutom ska svaret samordnas så att kunden får ett samlat svar som rör hela frågeställningen, står det i riktlinjerna.

Chefen har ett ansv ar för att medarbetare som hanterar handlingar har kunskap om tryckfrihetsförordningen, särskilt inom området allmänna handlingar. Chefen ska också se till att riktlinjen efterlevs.

Mer läsning

Annons