Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya förskolor på väg i Lanna

I takt med att villabebyggelsen breder ut sig i Hidinge och Lanna så ökar kravet på kommunen att bygga fler förskolor.

Annons
Trollebo förskola i Lanna ska läggas ner och bli privatbostad.

Redan i dag är en tillfällig förskoleavdelning, Äppelblomman, i gång intill Hidinge skola.

– Och den behöver vi har kvar tills en ny förskola öppnar, säger Håkan Söderman (M), ordförande i kultur- och bildningsnämnden.

I tisdags beslutade nämnden

att göra en hemställan hos kommunstyrelsen att projektera och bygga en ny förskola med fyra avdelningar. Den nya förskolan ska ersätta Äppelblomman samt avdelningarna Tomtebo och Trollebo. De två senare ska byggas om till vanliga villor förklarar Håkan Söderman. Beslutet innebär att man tillför en avdelning jämfört med dagens situation.

– Vi har olika förslag på placering av en ny förskola som måste vara klar under 2016. Det kan bli på ”skolsidan” eller längre norrut.

– Vi får se var kommunen har mark. Kanske måste vi köpa ny mark? Vi kan ju inte bygga alla nya avdelningar i samma område. Det blir inte bra.

Nämnden begärde också att kommunstyrelsen ska besluta om att detaljplanelägga mark för ytterligare en ny förskola med fyra avdelningar någonstans i Hidinge och Lanna. Anledningen är att det kan ta upp till ett år att detaljplanelägga ett nytt område.

Ett beslut togs också

om att den nya förskola som öppnar under våren i Fjugesta i Bergaområdet ska heta ”Äventyret”. Det är personalen som ska jobba där som kommit med namnförslaget.

– Nu när det börjar bli klart med Hidinge skola så går vi vidare och gör en översyn av grundskolorna i Lekebergs kommun. Förvaltningen funderar på hur det ska se ut i framtiden, säger Söderman.

Han berättar att

det kan vara förändringar på gång och att det kan bli en återgång till den gamla indelningen med klass F-3 och 4-6. Det påverkar vilka lokaler man behöver och vilka arbetssätt man tänker använda.

– Det handlar om vad vi ska ha för skola i framtiden och vi måste ta ett beslut i vår, säger han.

Vid årets första sammanträde

diskuterade också nämnden vad man särskilt ska granska i sin verksamhet under året.

– Vi diskuterade olika varianter och har tankar på att titta på hur tekniska satsningar med till exempel läsplattor påverkar skolresultaten. Vi funderar också på att titta på åtgärder för elever med särskilda behov kopplat till ökad måluppfyllelse.

– Går det att mäta och blir det något resultat av det vi gör?

Mer läsning

Annons