Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning på ekoturism

Flera företagare i länet går en kurs i ekoturism för att locka hit naturintresserade turister. I veckan träffades de i Sixtorp. – Naturen i Lekeberg är en outnyttjad resurs, säger Magnus Eliason som bland annat ordnar vildmarkskonferenser i Velamshyttan.

Annons
Kursen i ekoturism ger både nya kunskaper och nya kontakter. Från vänster: Andreas Ahlsén, Gunta Westin, Hans Bergenarp, Ann-Sofie Eliason, Aziz Abdullah, Camilla Eriksson Ersson, Petra Janensch och Annika Hübinette.

Intresset för ekoturism växer, inte minst hos utländska besökare.

– Holland och Tyskland är starka marknader. De har en romantiserad bild av Sverige och vår natur och åker gärna hit. Men även i England ökar intresset för att kvalitativa naturupplevelser snabbt, uppger kursledaren Marcus Eldh.

Men den huvudsakliga målgruppen är svenskar.

– Svenska turister utgör 80 procent av marknaden i länet. Bland de utländska besökarna är norrmännen flest, berättar Gunn-Viol Kattaloski från Örebrokompaniet, som arrangerar kursen på uppdrag av Länsstyrelsen.

Kilsbergsäventyr

Kursen har en praktisk inriktning och vänder sig huvudsakligen till företagare som redan arbetar med turism. Några håller på att starta upp sin verksamhet, andra har hållit på länge.

– Jag har nog hållit på längst, sju och ett halvt år, säger Annika Hübinette som driver spa och gårdsbutik i Närkes Kil.

Annika Hübinette har nyligen utökat verksamheten, hon har tagit över arrendet för friluftsgården i Blankhult längs med Bergslagsleden.

– Jag ska erbjuda paket med olika äventyr i Kilsbergen, berättar hon.

Bävrar och turridning

Bäversafari, turridning i Tiveden och vildmarkskonferenser är några av de andra produkterna som företagarna satsar på.

– Jag ska ordna nybörjarvandringar för invandrare som vill upptäcka den svenska naturen, säger Gunta Westin.

Mellan träffarna får företagarna ”hemläxor”. Målet är att alla ska ha färdiga paket att sälja till turister. De får även lära sig hur de bäst marknadsför sina produkter, så att turister som är ute efter naturupplevelser ska hitta just deras företag.

– Det är inspirerande att träffa andra företagare och diskutera idéer med dem, man får verkligen en knuff framåt, säger Camilla Eriksson Ersson som driver Grönelids gård i Tiveden tillsammans med sin sambo.

– Efter kursdagarna är jag full av energi och idéer, säger Petra Janensch som arbetar med konstterapi i Grythyttan.

Att företagarna lär känna varandra är en positiv bieffekt.

– Vi knyter kontakter och planerar samarbeten, jag ska till exempel anlita Petra som tolk för tyska turister, säger Annika Hübinette.

Mer läsning

Annons