Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Studieresa gav  mersmak

De fick en och en halv timmes betänketid. Sedan var det bara att hoppa på flyget till England och några upplevelserika dagar.

Annons
Angelica Bergman, Lanna förskola, Carin Eriksson, Sörgården, Hidinge förskola, Linda Hedlund, förskolan Äventyret, Gudrun Nordström, Växthuset Berga, Liane Johnsen, Skattkistan, Linda Fransson, Växthuset Berga, Helena Godlund Tulpanens förskola och Karin Palmer, Lanna förskola.

Förskollärarna Angelica Bergman och Karin Palmér bubblar av intryck från tre olika förskolor i Leeds. Lokalernas utformning, vilka regler som gäller och hur förskolepedagogiken ser ut. Båda är överens om att förskola och förskollärare har en högre status i England än i Sverige.

– Det var intressant att se det på plats. Det hade vi aldrig kunnat läsa oss till, menar Karin Palmér som tidigare gjorde en studieresa till Spanien för några år sedan när hon jobbade i Örebro kommun.

I början på maj kontaktade hon Sheila Nordström, nationell samordnare för EU projektet Leonardo da Vinci.

– Jag fick besked om att det fanns pengar kvar. Av 14 som var intresserade var det sedan 8 som åkte, berättar Karin.

Kollegan Angelica Bergman var under gymnasietiden utbytesstudent i Italien.

– Man lär sig så mycket och får se mycket, säger hon och tvekade aldrig om att åka till Leeds.

Ett färdigt program med besök på tre olika förskolor fanns liksom ett besök på en ”homefarm”, en gård med natur och djur som barnfamiljer i allmänhet kan besöka. Två av förskolorna var privata, den tredje var kommunal.

– I England får man lämna barn i förskolan redan när de är tre månader gamla och en avdelning kan ha mellan 24 och 39 barn, förklarar Angelica.

– Avgifterna är mycket höga. Därför är det få föräldrar som har sina barn heltid på förskolan.

Alla barn i alla åldrar vistas i ett stort rum som är indelat i olika avdelningar eller hörn: Matematik, musik, bokhörna som exempel.

– Det kändes väldigt intressant att fundera på hur vi kan använda våra ytor bättre och vara mer på barnens nivå, säger Karin.

Vatten och sand att leka med finns det i baljor och kärl inomhus. Utomhus finns en lekgård, oftast med mindre yta än i Sverige, men med ett tak så det går att vara ute även vid regnväder. Sand är däremot bannlyst utomhus.

– Det är äckligt när katter bajsar i sanden. Och att klappa djur menar de är ohygieniskt. Det förstod vi när vi besökte ”homefarm” förklarar Angelica.

”Säkerhetstänk” och övervakning kring barnen är väl utvecklat. Förskolorna de besökte var låsta och man måste anmäla sig och registreras för att bli insläppt. Alla bord och stolar är små, barnen ska inte kunna klättra upp högt på något så att de ramlar och skadar sig. De vuxna är med hela tiden.

På kvällarna satte sig gruppen från Lekeberg och skrev ner sina upplevelser. Tanken är att detta ska presentera för andra kolleger på en studiedag i höst.

– Sedan hoppas vi få kontakt med fler länder, säger Karin.

Studiebesök. Förskollärare Carin Eriksson på en förskola i Leeds.
Inomhussand. Ett sandbord inomhus på en förskola i Leeds.

Studieresan

Via ett utbytesprogram inom EU, Leonardo da Vinci, åkte förskollärare från Lekebergs kommun till universitetsstaden Leeds i England den 24–29 maj.

Syftet var att besöka tre olika förskolor för att jämföra likheter och skillnader med förskolan i Sverige.

8 förskollärare från Tulpanens förskola,Trollebo, Trollsländan, Skattkistan, Äventyret och Växthuset Berga deltog.

Förhoppningen är att kunna göra en ny studieresa hösten 2016 eller våren 2017 till England eller något annat land i Europa.

Läs mer och se fler bilder på bloggen: https://resantillleeds.wordpress.com

Mer läsning

Annons