Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trollen lär barn att läsa

Trulle och Trulsa heter tygtrollen som under några år lärt barn i Fjugesta att läsa. Läsmetoden bygger på den så kallade Bornholmsmodellen.

Annons
Trulles arbetsbok. Askens förskoleklass lär sig rim, ord, stavelser och ljud med hjälp av troll och lek. Isac Söderqvist, Ebba Hagberg, förskollärare Kerstin von Horn och Melinda Qvarforth Johansson.

– Vi har Trulles arbetsbok med fem kapitel och varje kapitel har en liten saga, förklarar förskollärare Kerstin von Horn.

Visar med kroppenEbba Hagberg, 6 år, Isac Söderqvist, 6 år och Melinda Qvarforth Johansson, 7 år, läser ur den lilla boken ”Sommar hos Trulle” för NA:s reporter som är på besök i Tulpanens skola.

– Nu är det sommar. Trulle och Trulsa ska meta, läser Isac.

Melinda visar med kroppen hur man hoppar stavelser på golvet, Tru-lle. Förskoleklassen brukar hoppa och gå för att känna in stavelserna i orden. Förskollärare Kerstin von Horn berättar om de olika stegen i arbetsboken: Rim, meningar, ord, stavelser och ljud.

Knäcker koden– När vi är framme vid ”ljud” är det många som har knäckt läskoden och många är intresserade av alfabetet men vi lär dem inte det utantill, berättar Kerstin.

Varje vecka, på fredagar, ägnas drygt en timme åt läsinlärning. Men varje dag sker någon form av övning som knyter an till Trulle.

– Men allt är på lek och vi försöker behålla förskolepedagogiken, säger Ulrika Larsson från Askens förskoleklass.

Läser högtUngefär en tredjedel av de 22 eleverna i förskoleklassen läser högt för sina klasskompisar och för att väcka läslust kommer också ettorna och tvåorna på Tulpanens skola in till förskoleklassen och läser högt. Man jobbar också praktiskt, utomhus, med läsinlärning tillsammans med Trulle och Trulsa.

– Vi byggde en sommarstuga i skogen åt Trulle. Han fick garage, lådbil och en gungbräda också, säger Melinda.

Sågade ut bokstäverBarnen sågade ut små bokstäver och siffror i masonit och satte upp vid ”sommarstugan”.

Trulle har också blivit så populär att han får följa med barnen hem i sin resväska över natten med filt, saga och en dagbok.

Ebba hade med Trulle hem och berättade sedan i dagboken att han spelat tv-spel, ätit ärtsoppa och borstat tänderna innan han somnade.

Förskollärarna berättar också att man tänker prova med mindre grupper för att nå de 20 procent av barnen som behöver mer träning och uppmärksamhet för att lära sig att läsa.

– Vårt största uppdrag är att forma en grupp som fungerar inför årskurs 1. En grupp där barnen känner sig trygga och frimodiga och vågar tro på sig själva, säger Kerstin och Ulrika.

Läs mer om läsutveckling i Lekebergs kommun i lördagens NA.

Elwira Ström Pellrud på Askens förskola med Trulles resväska som hon haft hemma. Trulle var med till affären och handlade och han spelade dataspel berättar Elwira i dagboken.

Mer läsning

Annons