Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andra gången enbrandbuss fattar eld

Fellingsbro räddningstjänst har vid tre utryckningar haft problem med den brandbuss, som började brinna i samband med en villabrand i Fellingsbro tidigt på söndagsmorgonen. Vid samtliga tillfällen är det hydraulslangen som orsakat problem.

Annons

– De första två gångerna har fordonet larmat sedan hydraulolja läckt på marken, säger Björn Larsson, stationschef i Fellingsbro. Den här gången började det brinna. Vi lyckades släcka branden ganska snabbt.

Volvo får i samråd med försäkringsbolaget avgöra om det är värt att reparera den skadade brandbussen. Om det går kommer Nerikes brandkår utreda om det att går ett förebygga liknande bränder i framtiden.

– Frågan är i så fall vad det kostar, säger Per-Ove Staberyd, brandchef för Nerikes brandkår. Hur som helst vill vi inte se några fler brandbilsbränder.

Det här är andra gången en brandbuss i Lindesbergs kommun brinner. Första gången skedde i samband med en brand i Stråssa skola i slutet av februari 2008.

– Det var Guldsmedshyttans brandbuss som blev totalförstörd, säger brandchefen. Den brandbuss som fanns i Lindesberg då finns numera i Guldsmedshyttan. Vi måste titta på vilken kondition den har. För oss är det honnörsord att vi har pålitliga grejer.

Rymmer många

Det var räddningsnämnden i Lindesberg som valde att köpa brandbussar till tre av kårerna. Fördelen med dessa fordon är att de rymmer mycket personal och även utrustning.

– Nackdelen är att det inte har byggts så många brandbussar. Då kan sådana här saker inträffa, säger Per-Ove Staberyd, som jobbat 40 år inom räddningstjänsten. Som tur är har brandbilsbränder varit mycket ovanliga.

Nerikes brandkår har gått på kommunförbundets rekommendationer och valt att köpa så kallade basbilar. Brandchefen säger att 95 procent av landets kommuner gjort likadant.

Mer läsning

Annons