Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på arbetskraft och transporter

Det saknas arbetskraft och infrastruktur för att få ut malmen från Dannemora och Grängesbergs gruvor. Det blev uppenbart vid projektet Bergskrafts seminarium Gruv+2011 i Grängesberg i onsdags.

Annons

Dannemora gruva har provdrift i gång och ska vara i full produktion 2012. Näst på tur står en återstart av Grängesbergs gruvor 2014/2015.

– Vi satte fokus på infrastruktur och arbetskraft vid seminariet. Det var verkligen i elfte timmen, säger Stefan Sädbom, projektledare för Bergskraft.

Arbetsförmedlingen kunde redovisa att det finns 60 tillgängliga bergarbetare i landet. Kommande behov täcks heller inte in från utbildningsväsendet.

Plats för ett tåg – sex behövs

Trafikverket såg möjligheter att få in ett tågsättt per dygn i befintlig trafik. Behovet är sex per dygn när båda gruvorna kommer i gång.

Riddarhyttan, Håksberg, Blötberget och Persberg är gruvor med potential för återupptagen brytning längre fram.

Utan personal eller möjlighet att få ut malm förhåller sig finansiärer kallsinniga.

Arbetsgrupper bildade

– Seminariet resulterade i att två arbetsgrupper bildades. En för infrastruktur och en för kompetensförsörjning.

Projekt Bergskraft Bergs-lagens primära syfte är att bidra till tillväxten i Bergslagen. Bakom projektet står EU-medel och regionala/lokala offentliga aktörer i Örebro, Dalarna och Västmanlands län

Seminariet samlade 215 deltagare.

– Det blev precis som vi ville ha det. Allt från lokala villa-ägareföreningar och gruvbolag till statliga myndigheter, säger Sädbom.

@NA Fråga:Vem bär ansvar för en dålig beredskap för kompetens och infrastruktur?

– Alla har fokuserat för mycket på sitt eget område hittills, säger Stefan Sädbom.

Michael Landberg

0581-844 21

[email protected]

Mer läsning

Annons