Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drygt 250 fordon stod på Prästryggen

Mitt i motorkafékvällen kom en liten VW-bubbla.– Jo, den ska nog få plats, säger Stefan Sigfridsson. Sedan kommer ett amerikanskt skepp. Även den går att tränga inom staketet på Prästryggens camping.

Annons

– Det är nog frågan om det här evenemanget inte nått taket nu, säger Stefan Sigfridsson i arrangörsstaben.

Det var kö innan grindarna öppnades. Någon timma senare hade insläppet delat ut cirka 250 entrépåsar till bilister och motorcyklister.

Andelen amerikanska entusiastbilar är i majoritet. De flesta onödigt fina och exklusiva. Många importerade på senare år,  Frågan om det finns fler i dag i Sverige än runt 1960. Däromkring ligger tillverkningsåren för de flesta liksom åldern på deras pojkrömska ägare.

Men det fanns annat också på Prästryggen. Örebroaren Johnnie Anderssons gnistrande Jaguar E-type, -72 med V12-motor på 5,3 liter. En svart kupé stod inte långt efter i skick. Bengt Holm från Lockhyttan äger en Alfa Romeo Sprint -66:a med rak sexa på 2,6 liter. En exklusiv raritet. Norabon Christer Bååths Saab 93:as vässade tvåtaktarmotor sjunger som en tenor och pluttrar till hemtrevligt därimellan..

Kjell och Ann Larsson kom från Ekeby Almby tillsammans med Helene Klereland i en svart Volvo PV 1960.

– Pappa köpte den nästan ny. Vi har haft den i 15 år, berättar Ann Larsson. 

Sällskapet konstaterar att det var sådana bilar de flesta svenskar åkte i vid tiden det begav sig. 

– Nu har den gått drygt 7000 mil. 7000 mil på 55 år, säger Kjell Larsson eftertänksamt.

Svenskt stål. Kjell och Ann Larsson och Helene Klereland anlände tidstypiskt till Prästryggen i en Volvo PV 544 av 1960 års modell som varit i familjen i mer än 50 år.Foto: Michael Landberg

Mer läsning

Annons