Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En dag långt från matte och juridik

Titta noga på de här bilderna. Här ser du framtida ekonomer, företagare och jurister. I tisdags handlade det dock om något helt annat på Lindeskolans ekonomiprogram.

Annons
Kreativa ekonomers dag. Den dagen var det i tisdags för alla elever på Lindeskolans ekonomiprogram. Lina Wester var en av deltagarna – här med fullt fokus att bygga torn av spelkort.

I Lindeskolans aula har ett 70-tal elever samlats. Allihop går de första, andra eller tredje året på skolans ekonomiprogram, men i dag står annat på schemat: ”Kreativa ekonomers dag”. Stämningen andas uppsluppen förväntan och kanske också en liten smula försiktighet.

– Det är tredje året vi kör den här dagen, och tanken är att eleverna ska lära känna varann över gränserna.

Conny Uusitalo är lärare och programsamordnare på skolan, och han är en av krafterna bakom dagen. Han berättar om tanken att bryta barriärer genom att göra handfasta saker ihop.

Handfasta saker? Jo, snart ska alla få se. I grupper om sex personer ska eleverna utföra ett antal uppdrag, och när starten går försvinner klungorna iväg till olika klassrum. Jag skyndar efter.

I rum B7 ska det rullas cd-skivor och köras radiostyrd bil runt ett gäng lagböcker. Det ser svårt ut, men kul.

I rummet intill ska eleverna maka ihop sig på så liten yta som möjligt. Jag följer ett gäng tjejer med rejält självförtroende:

– Äh, vad tusan. Vi försöker med en enda tidningssida!

Och så blir det. Var sin fot på tidningspappret, och hårt hållandes om varandra. Tre sekunder i stillhet för att lyckas, och de gör det. Glädjen är total.

Nästa uppdrag är mer stillsamt. Ett papper med förtryckta små fläckar och penndrag ska förvandlas till ett motiv. Alla jobbar ihop – tänker.

– Här ser det ju faktiskt ut som körsbär?

De andra kikar – och ja, faktiskt. Körsbär får det bli.

Jag går vidare. En annan korridor, ett annat rum. Här ska byggas torn av spelkort, och jag blir kvar en bra stund då jag inte vill riskera korsdrag genom att öppna dörren. Koncentrationen är total, man kan höra en knappnål falla.

I nästa rum är det desto mer högljutt. Här har eleverna försetts med urklippta rader från ”Studentsången” och ”Internationalen”. Det gäller att pussla ihop texten rätt och därefter sjunga den. Studentsången går galant, svårare är det med Internationalen.

– Nä, den där har vi aldrig hört. Vad är det för nån?

Efteråt sjunger jag de första raderna för gänget, men utan att lyckas skingra förvirringen.

I det sista rummet byggs med plustecken – ett slags lego – och motiven ska ha med ekonomi att göra. En tjuvkik ner bland bidragen visar ett dollartecken, en schweizisk flagga – och ekonomiläraren Conny minsann. Bland annat.

På vägen ut passerar jag gänget som via lottdragning försetts med dagens specialuppdrag: Att tillverka tårtor till avslutningsfikat. Jag passar på att fråga vilket yrke som lockar i framtiden, och får snabba svar.

– Jurist, kanske advokat.

– Ingenjör.

– Mäklare. Eller kanske bagare efter den här dagen. Det här var ju kul!

Alla skrattar gott.

Mer läsning

Annons