Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Femtio miljoner i konsultkostnad

Under förra mandatperioden 2007-2010 betalade Lindesbergs kommun och kommunens bolag minst cirka 50 miljoner kronor i konsultarvoden. Om upphandlingarna följt kommunens policy och lagen om upphandlingar finns i dagsläget inte någon som har total överblick över.

Annons

– Jag hoppas och tror att reglerna följts, säger kommunens inköpssamordnare Magnus Nordkvist. Han har långt ifrån varit delaktig i alla upphandlingar och köp.

Flertalet har gjorts direkt av ansvariga tjänstemän.

Inköpsregler

Nordkvist konstaterar att kommunen har inköpsregler som i sin tur vilar på vad Lagen om offentliga upphandlingar, LOU, föreskriver. Kommunen saknar rutiner för uppföljning av upphandlingarna.

Manuell granskning

– Jag har i dagarna fått i uppdrag av kommunchefen att köpa in ett verktyg som gör detta möjligt, säger Nordkvist. Det gäller kommande upphandlingar.

Dessutom har ett arbete inletts att manuellt granska vissa av de tidigare.

Två stora utgiftsgrupper kan knytas till Lindesbergs stadsnät och datakonsulttjänster samt till juristkonsulttjänster i samband med omstruktureringen av kommunkoncernen.

Enbart det senare har en konsultkostnad på knappt fyra miljoner kronor förra året.

– Inledningsvis, när Peter Bring var kommunchef förra gången gjorde han merparten av jobbet, och lät en advokat kolla laglighet. Sedan ser jag en tendens att allt resulterat i konsulttjänster, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Ceder.

Ytterligare kostnader

Utöver det som syns i den sammanställning av konsulttjänster som nyligen färdigställts finns ytterligare kostnader i samband med kommunens försäljning av bolaget Apel förra året.

Anders Ceder säger som Magnus Nordkvist att han hoppas och tror att upphandlingar och inköp gjorts på ett korrekt sätt, men han vet inte.

Under sommaren har kommunens ekonomikontor letat reda på och sammanställt alla kostnader för konsulter under fyra års tid.

Bland andra Irja Gustavsson (S) har tidigare ställt frågan, men det var inte förrän Agneta Nilsdotter (MP) sent i våras kom med en interpellation till kommunstyrelsen som arbetet med att skapa överblicken utfördes.

I sammanställingen ingår många konsulttjänster som kommunen måste anlita. En är exempelvis för revision. I fjol kostade det cirka 1,7 miljoner kronor.

Michael Landberg

Mer läsning

Annons