Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick vänta i timmar på akuten - äldre kvinna med stroke avled

En äldre kvinna uppsökte akuten. Trots buksmärtor, att hon talade osammanhängande och var försvagad i höger sida så fick hon vänta i flera timmar på hjälp. Kvinnan hade fått en stroke och dog en dryg vecka senare.

Annons

Nu kritiseras Lindesbergs lasarett för hur de skötte behandlingen av kvinnan av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Det var år 2012 som kvinnan uppsökte akutmottagningen i Lindesbergs lasarett för att få hjälp. Hon klagade då på buksmärtor och en datortomografi skedde av buken. Sedan fick kvinnan vänta i flera timmar på akuten utan vätska, tillsyn eller möjlighet att larma personalen.

Kvinnans hälsotillstånd försämrades medan hon väntade. Ett dropp sattes in av en sjuksköterska men utan att ytterligare medicinsk bedömning av patienten gjordes.

Kvinnan blev allt sämre och till slut krävde anhöriga till henne att en medicinsk bedömning av kvinnan måste göras. Detta skedde, men då hade det redan gått flera timmar sedan patienten först hade uppsökt hjälp. Och nu konstaterades det att patienten hade drabbats av en stroke och nu lades hon in för vård.

Kvinnan fick senare blodproppar i lungorna och några dagar därefter var hon död. Dödsorsken uppges vara lunginflammation till följd av blodproppar i lungan orsakat av stroke.

Vid ett möte senare med verksamhetsansvariga på lasarettet och de anhöriga enades parterna om att väntetiden på akuten var för lång. Åtgärder för att förkorta väntetiderna på akuten hade dock skett efter det aktuella ärendet vilket verksamhetsansvariga informerade de anhöriga om.

IVO kritiserar nu Lindesbergs lasarett för att de på akutmottagningen inte på flera timmar uppmärksammat att patientens tillstånd hade försämrades. "Ett snabbt omhändertagande av äldre patienter på en akutmottagning kan vara av avgörande betydelse för att förebygga onödiga komplikationer och minska lidandet", skriver IVO i sitt beslut.

Men då verksamhetschefen vidtagit åtgärder efter det inträffade för att förkorta väntetiderna på akuten så nöjer sig IVO med att påtala det som brustit i fallet och avslutar ärendet.

Mer läsning

Annons