Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagare tar hjälp av mentor

Lisbeth Axelsson är en av dem som, med sin erfarenhet, går in som mentor, just nu åt Gunilla Viberg på Kingsgården.
En bra modell, tycker Henning Baeckström som haft en mentor för sitt företagande under ett år.

Annons
Lisbeth Axelsson går in som mentor åt Gunilla Viberg på Kingsgården.

  För ett år sedan besökte vi Henning Baeckström i Fellingsbro. Han har ett företag som byggt upp ett affärsprogram via internet för småföretagare.

Då hade han just fått en mentor via en satsning från statliga Almi företagspartner.

– Jag tycker det har gjort skillnad för mig. Det är värdefullt att ha någon som peppar en, att få positiv uppbackning. Jag tror att många skulle ha nytta av att ha en mentor, sammanfattar han.

Ulla-Britt Norgren, ordförande i föreningen Företagarna Bergslagen, hjälper gärna till att söka mentorer åt småföretagare.

En del kan, som Baeckström, behöva stöd i början då det är lätt att misströsta innan kundunderlaget är uppbyggt.

Andra kanske behöver hjälp med ny energi och nya idéer efter många år i samma bransch.

– Vi vill ju att företagen i Bergslagen ska utvecklas vidare, så det vore bra om fler nappade på det här, säger Ulla-Britt Norgren som presenterat satsningen på företagarfrukostarna i Lindesberg.

Lisbeth Axelsson är en av dem som ställer upp som mentor. Hon är nu pensionerad efter många år som ekonomichef på Lindesbergs lasarett.

När hon pensionerades fick hon frågan av Ulla-Britt Norgren om mentorskap och tyckte det skulle passa.

– Mitt mål är att kunna stötta och hjälpa min adept. Jag vill att hon ska tycka att hon får ut något av samtalen.

Adepten är Gunilla Viberg som för knappt fyra år sedan tog över kafé Kingsgården. En gång i månaden träffas de på en neutral plats. De jobbar utifrån en handbok från Almi. Tillsammans har de satt upp en långsiktig vision, tittat på affärsidén, strategi och övergripande mål. Sedan gått ner på fokusområden som personal, ekonomi, försäljning och marknadsföring. Sådant som kräver tålamod.

– Vi sätter upp kortsiktiga mål också och det är roligt att se när de fullföljts, säger Lisbeth Axelsson.

– I min roll är det viktigt att hålla fast vid konceptet, att stämma av och följa upp.

Lisbeth tror att det är en styrka att hon har sin bakgrund i en helt annan bransch, så hon kan se på verksamheten från ett annat håll.

– Det kan också handla om att säga stopp, tänk efter, ha inte så bråttom.

– Jag tror att det är särskilt bra med mentorskap för småföretagare. Det kan vara svårt att se sig själv som företagsledare.

Lisbeth Axelsson kan gärna tänka sig att ta fler adepter, men inte samtidigt.

Mer läsning

Annons