Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatta problem för boende vid trav

Länsstyrelsen, Trafikverket, polisen, kommunen och Lindes Travklubb har alla det senaste halvåret kontaktats av ordföranden i Fornaboda Hafsta vägsamfällighet, Bengt Mejerwall, som sliter för att få ordning på det han kallar ett parkeringskaos vid travtävlingar på Fornaboda.

Annons
Bekymmer. Philip Lindberg, trafikingenjör på Trafikverket, mötte upp Bengt Mejerwall, ordförande i Fornaboda Hafsta vägsamfällighet, för att diskutera parkeringar.

I fjol skrev NA om problemen som uppstod för de boende i Snuggan då framkomligheten kraftigt begränsades under Bergslagsloppet som lockade runt 3 000 besökare till Fornaboda travbana.

Vägsamfällighetens ordförande, Bengt Mejerwall, har alltsedan dess försökt få till tydligare parkeringsanvisningar och förbud på sina vägar i anslutning till travbanans parkering.

Nu, en vecka innan travpremiären, mötte Trafikverket upp på de aktuella vägarna för ett möte med Bengt Mejerwall.

– Det är två stortävlingar som är speciellt besvärliga för oss som bor här. Då skulle vi vilja att man från travsällskapets sida skyltade bättre och att vi får ett stoppförbud här istället för bara ett parkeringsförbud. Det tar hårdare, säger Bengt.

Det visar sig dock att Trafikverket inte är rätt myndighet att vända sig till.

– Om ni har problem med den skyltning som är idag får ni göra en skrivelse till Länsstyrelsen, det är den vägen det måste gå, säger Philip Lindberg, trafikingenjör.

En sådan ansökan skickade Bengt emellertid ut redan i augusti i fjol vilket han ringde och påminde dem om i februari. Sedan dess har telefonen gått varm i Snuggan då Bengt jagat ärendenummer och handläggare för att få igenom vägsamfällighetens önskemål.

– Det finns utvecklingspotential när det gäller handläggningstiden hos Länsstyrelsen, det märker vi också, instämmer Philip Lindberg.

På mötet med Bengt kunde han endast komma med råd.

– Om ni tycker att det är ett problem så finns det ju skäl att göra en ny ansökan. Ring Länsstyrelsen och förtydliga vad du vill ha så att det inte blir några missförstånd.

Och så får det bli.

– Jag får författa en uppdaterad ansökan och i den kan jag hänvisa till Philips besök och råd, men jag är tillbaka på ruta ett igen, säger Bengt som efter alla turer börjar ledsna på ordförandeskapet i vägsamfälligheten.

– Det här är fjärde gången jag är ordförande i en samfällighet så jag har lite vana, men det ska väl fan till att vara ansvarig över en vägstump.

På torsdag är det dessutom premiär för lunchtravet på Fornaboda och Bengt befarar att han får försöka styra upp parkeringen själv under den första tiden.

– Jag får låna tillfälliga skyltar från kommunförrådet, de brukar vara hjälpsamma och sedan blir det till att ställa sig på vägarna och visa besökare var de får stå och var de inte får stå.

Linde Travklubb medverkade också på mötet med Trafikverket.

– Självklart ska travet inte ställa till besvär för de som bor här, säger Kåre Axelsson, vice ordförande i travklubben.

Tydligare skyltar och gärna parkeringsvakter, det var två av Bengt Mejerwalls förslag till vad travklubben kunde hjälpa till med för att lösa problemet.

– Det kan vi hjälpas åt att fixa. Men det vi brinner mest för är avfarten in till travbanan, det blir en farlig vänstersväng på riksvägen som alldeles nyss var nära att leda till en dödsolycka, säger Kåre Axelsson som tog tillfället i akt att diskutera detta med Trafikverket.

Varje år ansöker travklubben om sänkt hastighet förbi Fornaboda travbana.

– Och varje år får vi svaret att det inte är nödvändigt, säger Kåre Axelsson.

Enligt Philip Lindberg beror det på att framkomligheten prioriteras på riksvägen.

– Det är så pass stora flöden på den här vägen så det blir mer relevant att ha tillfälliga hastighetssänkningar, säger Philip Lindberg.

Det är också så de har löst trafiksäkerheten vid travtävlingar de senaste åren.

Kåre Axelsson var trots allt nöjd med responsen från Trafikverket.

– Ja, det här var bra för oss. Vi har fått lite nya idéer om hur vi kanske kan hitta en lösning.

I fjol skrev NA om Mejerwall och de andra boendes problem att ta sig fram till sina hus vid stora travtävlingar, såhär såg det ut då.

Mer läsning

Annons