Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gruva som ruvar på djup kunskap

En chans att se den vittrande betongen, känna på järnmalmen och höra historiens vingslag. På Järnets dag i Stripa får skolböckernas kunskaper liv.

Annons
Visar gruvområdet. Sara Sporres rundvandring tog sin början bakom smedjan.

Sorlet och gruffandet i Stadsskogsskolan klass 8D dämpas när museipedagog Sara Sporre, för dagen i kontoristen Bettans skepnad, tar till orda utanför smedjan inne på gruvområdet.

Det är Järnets dag i Stripa. En heldag för skolans alla åttondeklassare som får gå mellan olika stationer för att lära sig mer om gruvan.

Sara Sporre berättar om smeden, som var en av de viktigaste yrkesmännen i gruvan, om stämpelkorten som var ett säkerhetssystem för att se så ingen blivit kvar nere i gruvan efter arbetsdagens slut och om de djupa schakten, 416 meter rakt ner i berget.

Rundvandringen går mellan de gamla byggnaderna på gruvområdet, från smedjan, till spelhuset, in i gruvlaven och vidare till anrikningsverket.

Där inne får eleverna känna på jämnstora stenar. En är gråberg, den andra innehåller järnmalm.

– Känner ni skillnaden i tyngd? Bra! Hade det här varit på 30-talet hade ni kunnat få jobb på sovringsverket, säger Sara Sporre.

När lades gruvan ner, undrar någon.

1977 upphörde brytningen, berättar Sara.

– Men för några år sedan sa man att det här området är så himla viktigt, inte bara för er som bor här, utan för alla i hela Sverige, att man bestämde sig för att bevara det, får eleverna lära sig.

Spännande att få se allt, tycker Evelina Edvardsson och Elin Fagrell efteråt, när de slagit sig ner på en bänk utanför gruvstugan för att äta matsäck.

– Jag hade ingen aning om att det fanns en gruva i Stripa, säger Evelina.

– Jag visste att den fanns, men inte hur den såg ut, säger Elin.

De har läst om industriella revolutionen i skolan. Nu får de se hur arbetet i en industri kunde te sig för inte allt för många år sedan.

– Det måste ha varit ett väldigt hårt jobb, mer än vad dagens arbetare klarar av, tror Evelina.

Det är första gången en temadag i den här omfattningen arrangeras i Stripa.

Tanken är att besöket ska ge en djupare förståelse för skolämnen som historia, kemi och slöjd.

Vi tycker det är viktigt att jobba ämnesövergripande för att ge eleverna en förståelse för helheten, säger Mikael Andersson som undervisar i trä- och metallslöjd på Stadsskogsskolan.

– Eleverna har läst om industrialismen i SO, om var järnet kommer ifrån i metallslöjden och om mineraler i kemin.

Mikael Andersson ser också besöket som en möjlighet för eleverna att få upp ögonen för industrin som framtida arbetsplats.

– Vi har fortfarande mycket metallindustri i Lindesberg, som Guldsmedshytte bruk, Linde maskiner och Meritor, säger han.

– Ambitionen är att få göra ett studiebesök på någon av de större industrierna i kommunen för att visa vad det finns för olika yrken.

En rundvandring i Stripa är en levande historielektion. Sara Sporre berättar för klass 8D om efterkrigstiden. ”Det som vi ser här har varit med och skapat det välstånd som växte fram i Sverige, tack vare järnet”.

Mer läsning

Annons