Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här får eleverna möta en författare

Här får eleverna chans att möta en riktig författare – Sören Olsson. För Stadsskogsskolan satsar på ett läsprojekt under året som drar igång med en heldag med författarbesök, böcker, skrivande och läsande i fokus.

Annons
Författarmöte. Kul att träffa författaren Sören Olsson på riktigt tycker Miranda och Elvira Lindmark som läst böckerna om Sune och Bert.

– Ni signerade en bok till min lillasyster!

– Vad roligt!

Miranda och Elvira Lindmark går i nian och tycker att det är häftigt att få träffa Sören Olsson, som tillsammans med Anders Jacobsson skrivit böckerna om Sune.

– Vi läste böckerna om Sune och Bert när vi var små, berättar Elvira.

Agnes Shough, Philip Sjöberg och Jenny Wallin Jonsson i åttan har just lyssnat klart på Sören när han berättat om hur han blev författare och hur det gick till. Intressant tycker de och det bästa var nog alla roliga och dråpliga historier han berättade, förklarar de.

Sören Olsson tycker att det är toppen att skolan ordnar en sån här dag för eleverna.

– Min roll här är att inspirera till skapande och skrivande och visa att en författare är en vanlig människa, berättar Sören.

Förutom författarbesöket får eleverna skriva kortnoveller och läsa böcker.

– Vi gör det för att få igång mer läsning, och det här är tänkt som en uppstart, berättar Malin Kretchmann, förstelärare på skolan.

– Och alla elever får var sin bok, förklarar hon.

Kortnovell. Frida Franzén i skrivartagen med en kortnovell.
Läsa böcker. Att läsa böcker ingår förstås också i litteraturdagen, och det gör Tintin Lindblom, Emelie Lindgren, Thea Welamsson och Charles Himbaza gärna.
Många böcker. Sören Olsson har tillsammans med Anders Jacobsson skrivit 145 böcker, trots att han inte blev godkänd i svenska i skolan.

Läsprojektet

Läsprojektet kommer att pågå hela läsåret ch syftar till att uppmuntra och stödja elevernas läsning.

Det gör skolan genom att i sjuan införa 30 minuters lästimme per vecka, i åttan och nian arbeta för att få in mer läsning i undervisningen.

Bakgrunden till att skolan ordnar läsprojektet är att elever tycks läsa allt mindre och kortare texter, allt förre böcker och längre texter.

Sverige har sjunkit från 15:e till 27:e plats när det gäller läsförståelse i den internationella PISA-undersökningen. Det är den största nedgången bland alla deltagande länder.

Mer läsning

Annons