Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här träffas lasarettets ambassadörer

Det handlar om att bygga en vi-känsla på jobbet. Om att reflektera över hur arbetsplatsen fungerar och kan utvecklas. Och om hur ny arbetskompetens kan rekryteras. Amabassadörsgruppen på Lindesbergs lasarett har möte.

Annons
Utvecklingsarbete pågår. Sommarvikarier är huvudtemat på dagens möte som ingår i lasarettets marknadsföringssatsning.

– Vi ska i första hand tänka konstruktivt. Därmed inte sagt att vi ska blunda för det som är svårt på arbetsplatsen, men vi ska försöka sätta fokus på hur vi kan förbättra vår arbetsplats, säger Gunilla Lindblom, HR-konsult (human resources) på lasarettet.

Det är lunchmöte i konferensrum 6 på plan 6 på Lindesbergs lasarett. Ett trettiotal personer har samlats runt mötesbordet. Här ska alla yrkeskategorier finnas representerade från verksamheten, alltifrån läkare, ambulansförare, undersköterskor till specialistsjuksköterskor och dietist.

Tre ledord ska vara vägledande för alla träffar som ambassadörsgruppen har: Attrahera, rekrytera och behålla. Och då handlar det förstås om Lindesbergs lasarett som arbetsplats. Och att verksamheten ska utvecklas och förbättras, vilket både ska gynna vårdtagare som vårdgivare.

För två år sedan bilades en marknadsföringsgrupp på lasarettet. I gruppen ingår Gunilla Lindblom, Maria Lindstedt, kommunikationsstrateg, Michael Sundh, studierektor, samt Janne Johansson, utbildningsledare på Lärcentrum.

– En viktig fråga vi jobbar med är hur vi rekryterar personal till verksamheterna. Och för detta behöver vi hjälp från kärnverksamheten. Därför skapades även ambassadörskapet för lasarettet, berättar Maria Lindstedt.

På Lindesbergs lasarett arbetar i dag drygt 600 människor. Ett 25-tal av dessa är nu även ambassadörer för sin arbetsplats. Dessa ambassadörer är med när verksamheterna besöker till exempel skolor, mässor och arbetsförmedlingen.

– Vi är noga med att alltid vara ambassadörer för den avdelning vi jobbar på när vi är ute och möter människor, säger Torbjörn Bergvall från ambulanssjukvården.

När lasarettet jobbar med sin utåtriktade verksamhet så är det en kommunikation som ska fungera bra och på det vis man önskar. Man har därför sett över hur verksamheterna sprider sitt budskap till vårdtagare, allmänhet, media och till potentiell arbetskraft. Ett exempel på något som ses över är hur anställningsintervjuer ska genomföras.

– Det är viktigt att det vi marknadsför också är något vi kan stå för, att det inte bara är floskler utan att vår marknadsföring är trovärdig, säger Maria Lindstedt.

Det är med andra ord ett långsiktigt strategiarbete som nu pågår. Rekrytering av sommarvikarier stod på mötesagendan när ambassadörsgruppen hade möte nu i veckan. Bland annat lyftes ambulanssjukvårdens rekrytering av sommarvikarier fram som ett gott exempel.

Marknadsföringsgruppen. Övre rad: Maria Lindstedt, Michael Sundh. Nedre rad: Janne Johansson och Gunilla Lindblom.

Mer om Lindesbergs lasarett

Lindesbergs lasarett är ett av länets tre akutsjukhus. Verksamheten betjänar hela länet men med sitt främsta upptagningsområde för norra delen av Örebro län, där drygt 50 000 invånare bor i de fyra norrkommunerna.

Här bedrivs anestesi- och intensivvård, kirurgi, ortopedi samt medicinsk och geriatrisk vård. Det finns sex specialistmottagningar och röntgenklinik.

Lasarettet har ett nära samarbete med Universitetssjukhuset Örebro och med Karlskoga lasarett.

Mer läsning

Annons