Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jesper sätter snurr på Furtans gamla fartåk

Det är ingen liksvepning. Under ett vitt skynke i verkstaden döljer sig något som håller på att återfå livet. En Norton Manx från 1956 som legenden Sven ”Furtan” Andersson kört i roadracing.

Annons
favorit. – Norton Manx är den vackraste motorcykeln genom tiderna, säger Jesper Johansson.  När tankar, avgassystem och detaljer är på plats är det lättare att se. Foto: Michael Landberg

– Jag är den femte eller sjätte ägaren, säger Jesper Johansson.

Att det är rätt hoj och inget hopplock med påhittad historia säger han sig veta.

– Jag har koll på samtliga tidigare ägare. Jag fick överta den i höstas. Tidigare ägare har haft den sedan slutet av 1960-talet. Sista tävlingen den gick var på Gelleråsen 1971. Norton Manx är legendarisk. En encylindrig 500-kubikare.

Den svenske roadracingföraren och bilverkstadsägaren Sven Herbert Andersson i Furtan utanför Arvika var också i en klass för sig. Hans storhetstid var 1952–58 med en andra och en tredjeplacering i SM. Ett Djurgårdslopp i Helsingfors vann han trots en spjälkad arm.

Efter tävlingskarriären drev Sven ”Furtan” Andersson en bilfirma i Karlstad som han sålde så småningom och flyttade till Franska Rivieran. Där skötte han bilar åt bland annat Prins Bertil och Ingemar Stenmark. Födelseåret var 1913 och Sven Andersson avled i Frankrike 1987.

– Jag kommer att åka parader och uppvisningar med den. Tävla vågar jag inte, säger Jesper Johansson. För några år sedan köpte han räddningstjänstens barack och ett stycke tomt vid i Hidingen. Huset är rustat och ombyggt till verkstad. Han har till och med en bromsbänk. I och för sig nödvändigt om det sista och perfekta ska lockas ur en Otto-motor.

I huset finns Jespers Engineering. Färgerna går i vitt/svartbrunt och orange.

– Det blev så eftersom mc-mekandet mest handlat om Harley Davidson, men jag har alltid gillat att skruva engelskt, säger Jesper Johansson.

Han kom till Lindesberg med förädrarna från Stockholm som barn. Flyttade åter, men kom snart tillbaka till Linde och har jobbat på Meritor som mekaniker under många år, och gör det fortfarande.

På 90-talet tog han tag i tvåhjulsintresset och pluggade.

– 2008 tog jag examen som mc-mekaniker och har jobbat på Probike och Robbans i Eskilstuna.

Hemma i Lindesberg drog Jesper Johansson först igång i gamla Engströms mekaniska. Han skruvar åt Claes Gruvald som vann sin klass i fjol i Classic roadracing på Ducati Pantah 750.

– Målet är att jag ska kunna leva på renoveringar och service, men jag skyndar långsamt, säger Jesper Johansson.

Ett steg i den riktningen är att han fått auktorisation från engelska Norton. Produktionen av Commando är återfödd efter motordöden i England på 1970-talet.

– Vi måste få in nya Norton i Sverige igen, men produktionen är låg. Fabriken gör bara 3–4 cyklar i veckan.

Hyllning. Anthony Hopkins och filmen The World’s fastest Indian har inspirerat till denna minneshylla.
låda. Denna Nortonväxellåda ska renoveras till en Midgetracer som ska gå på engelska Goodwood i år.
examen 2008. Jesper Johansson tog examen som mc-tekniker 2008.

Mer läsning

Annons