Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärande lyfter undervisning

Nu ska grundskoleeleverna i Lindesberg bli bättre på att räkna. Denna hösttermin har Matematiklyftet dragit i gång i kommunen. – Det här är en jättesatsning som Skolverket gör, säger Emma Ringaby, handledare för Matematiklyftet.

Annons
Fortbildning. Emma Ringaby, som är lärare på Ekbackens skola i Fellingsbro, handleder en grupp lågstadielärare i Matematiklyftet. En satsning som ska öka elevernas måluppfyllelse i matematik genom att stärka kvaliteten i undervisningen.

Lindesberg. Under handledarnas vägledning träffas en tredjedel av kommunens matematiklärare varannan vecka för att diskutera undervisningsformer och för att lära av varandra, så kallat kollegialt lärande.

– Det kollegiala lärandet handlar om att man ska utvecklas tillsammans, säger Emma Ringaby.

Och hittills har lärarnas emottagande av arbetssättet varit varmt.

– Alla har varit jättepositiva. Jag tror att det beror på att det är så direkt knutet till den egna verksamheten, det är inte alls så abstrakt som fortbildning annars kan vara, säger Emma Ringaby.

– Man kan ta det man lär sig direkt in i klassrummet, det gör att fortbildningen känns meningsfull, tillägger hon.

Till en början har matematiklärarna läst texter och planerat lektioner som handlar om taluppfattning och tals användning.

– Man har bestämt att alla skolor i Lindesbergs kommun ska börja med den delen. Men det finns otroligt mycket bra material att jobba med, säger Emma Ringaby och berättar att andra delar av Matematiklyftet handlar om bland annat algebra och problemlösning.

Inför en av gruppens träffar har alla lärarna hållt gemensamt planerade lektioner om likhetstecknets betydelse.

– Tanken är att den här arbetsformen ska ha högt i tak, inom gruppen av lärare ska man våga säga vad som är svårt i undervisningen och man ska känna sig trygg när man säger det, säger Emma.

Gruppen diskuterar hur den gemensamt planerade lektionen fungerat och kommer fram till att den gav eleverna en ingång till att börja argumentera för sin åsikt. Samtidigt konstaterar de att eleverna tar emot arbetssättet på olika sätt.

Enligt Emma finns det vissa förväntningar i ett klassrum, läraren har vissa förväntningar på lektionerna och på eleverna som i sin tur har andra förväntningar.

– Vi försöker bryta de här förväntningarna genom att jobba med en annan typ av lektionsstruktur.

Syftet med matematiklyftet är att öka elevernas måluppfyllelse.

– Vi har dåliga resultat i matematik i Sverige i dag. Men jag tycker att de här satsningarna visar att matematik är en kunskap som värderas högt, säger Emma.

Enligt henne visar forskning att undervisningen i matematik varit för enkelspårig i Sverige.

– Jag hoppas att matematiklyftet kan ändra på det. Dessutom blir det roligare för lärarna att undervisa när det inte längre är läromedlet utan lärarna själva som styr över lektionerna.

Matematiklyftet

Lindesbergs kommun har två handledare, Emma Ringaby och Magnus Unosson, i Matematiklyftet. De båda handleder två grupper av låg- och mellanstadielärare vardera.

Deltagarna i Matematik­lyftet träffas tre timmar varannan vecka och planerar lektioner tillsammans utifrån texter som lärarna läser på egen hand.

Därefter genomför lärarna på varsitt håll den planerade lektionen med eleverna i sina ordinarie klasser.

Sedan träffas gruppen återigen för att diskutera hur det nya arbetssättet fungerade.

Lindesbergs kommun ska vara med i Matematiklyftet i tre år. Efter de åren ska alla som undervisar i matematik i grundskolan i Lindesbergs kommun ha genomgått fortbildningen.

Mer läsning

Annons