Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare får börja betala för lunchen

I kommunens sparbeting nästa år finns ett förslag på att ta bort lärarnas pedagogiska luncher. Men helt tomt på lärare i bespisningslokalerna ska det inte bli även om förslaget genomförs.

Annons

Enligt den utredning som ligger till grund för sparförslaget så äter 300 lärare dagligen lunch i grundskolan och 160 gör det i förskolan. Det behöver de inte betala något för.

Det nya förslaget innebär att en pedagog per 20 elever i de lägre årskurserna får äta gratis. I årskurs 7–9 blir det en lärare per 30 elever. Förskolan ska ha kvar pedagogiska luncher som det är i dag.

Med förändringen räknar kostenheten med minskade kostnader på 700 000 kronor per år. Med intäkter som beräknas då lärarna får börja att betala 55 kronor per lunch ger det plus cirka 1,5 miljoner kronor.

55 kronor för gröt

– De flesta äter på skolan i dag. I framtiden blir det förmodligen fler som tar med sig matlåda till jobbet. Att betala 55 kronor för gröt eller pannkaka är jag inte beredd att göra säger en lärare på Kristinaskolan.

En komplikation är att skolmåltiderna ligger på kostenheten som är kommunstyrelsens ansvarsområde och inte barn- och utbildningsnämnden.

Besparingarna är politiskt avgjorda. Dels genom fullmäktiges beslut den 12 december, dels genom mbl-förhandlingar i november.

Inget krav

De pedagogiska luncherna ska ändå tas upp i kommunstyrelsens planerings- och utvecklingsutskott i början av nästa år.

– Vi har haft en dialog mellan oss och kostenheten, säger barn- och utbildningsförvaltningens chef Kaj Söder.

Tidigare diskuterades att ta ut en mindre kostnad av lärarna. Ett annat alternativ har varit att minska antalet anställda.

– Så länge vi tar betalt för lunch, oavsett pris, kan vi inte kräva något tillbaka av personalen, säger Kaj Söder.

I begreppet pedagogisk lunch ligger ett ansvar att göra mer än att bara närvara.

Genomförs förslaget blir det upp till varje skola att lösa vem som ska äta med eleverna och när. Det är också upp till varje skola att fördela resurserna över tid.

– Vissa perioder kan vissa grupper behöva mer än andra, säger Söder.

Han konstaterar att det här är en försämring, men från ett jämförelsevis frikostigt utgångsläge.

Mer läsning

Annons