Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lif fick Träff på marknadsförare

En 24-årig värmlänning får en nyckelroll i Lif Lindesberg. Rickard Träff jobbar sedan några veckor som säljare och marknadsförare på heltid.

Annons
Klubbchef Tommy Eriksson och nye marknadsföraren Rickard Träff, till höger, ska tillsammans föra varumärket Lif Lindesberg mot nya höjder. BILD: INGVAR SVENSSON

– Hans roll blir att jobba med arrangemang, sponsring och varumärket, säger klubbchef Tommy Eriksson. Som mål på kort och lång sikt ska vi försöka hitta en lämplig målstyrning,

Rickard Träff kommer från Karlstad. Han har en tvåårig utbildning inom idrott och marknadsföring. Han har arbetat med ett antal olika saker.

– Jag har jobbat med marknadsföring i flera andra föreningar. Men det har handlat om klubbar på en betydligt lägre nivå,

Det är inget vanligt säljarjobb som väntar Rickard. Det handlar om en säregen produkt. Lif håller på att ta fram ett säljprogram.

– Allt eftersom Rickard kommer in i jobbet kommer jag att mer och mer jobba med sportbiten, säger Tommy Eriksson, som arbetar helt ideellt. Rickard och jag kommer dock att jobba tätt ihop.

Den gångna säsongen har klubben skötts i huvudsak på ideell väg. Förutom klubbchefen jobbar Curt Arenvang ideellt på ekonomisidan.

– På sikt går det inte att driva föreningen med ideella krafter på det sätt vi gör, säger Tommy. Vi vill utveckla föreningen och öka omsättningen.

Förra säsongen gjorde Lif en förlust på 350 000 kronor. Klubbledningen räknar med en minst lika stor förlust den här säsongen. Omsättningen förra säsongen låg på drygt sex miljoner kronor. Hur mycket det blir innevarande säsong återstår att se.

Tror på sponsorkoncept

Den här säsongen har klubben dragit in knappt tre miljoner kronor i sponsorpengar. Målet inför nästa säsong är att öka med några hundratusen kronor.

– Mitt stora intresse ligger i sponsorbiten, säger Rickard. Jag hoppas kunna vidareutveckla vårt koncept gentemot sponsorerna.

– Det är minst sagt viktigt att skapa relationer, säger Tommy Eriksson. Vi har en bra grund att stå på i Lindesberg när vi nu ska spela hemmamatcherna i nya hallen

En av de stora utmaningarna för Rickard Träff blir att fundera på hur Lif ska kunna fylla hela arenan, som kommer att rymma cirka 2 500 åskådare.

– Vi kan ju inte räkna med att var femte lindebo ska gå på varje hemmamatch. Vi måste nå människor utanför stadens gränser, säger Rickard.

Tommy Eriksson avslöjar att Lif inte låst dörren för att spela någon eller några matcher i Idrottshuset, Örebro, även nästa säsong.

– Inom de närmaste veckorna måste det tas ett beslut, säger klubbchefen.

Mer läsning

Annons