Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mackägare tar politikervision med ro

Kommunalrådet Anders Larssons (C) vision om en mackfri stadskärna oroar inte dagens mackägare. Några bensin­kunder verkar ha förståelse för framtidstankarna.

Annons
– I jobbet spelar det ingen roll om tankställena ligger utanför stan. Privat skulle det medföra lite extra åkande, men det skulle heller inte vara till något stort besvär, säger Ulf Rydén.

I samband med att kommunen vill att ett biogastankställe etableras vid riksväg 50 och rastplatsen finns förhoppningar om att på sikt även få ut försäljning av bensin och diesel från centrum.

Det har varit på gång många gånger de senaste 30 åren. På 1990-talet hade OK/Q8 ganska långt gångna planer, men de blåstes av.

–  Vad jag hört blev det alldeles för dyrt för att genomföras, säger Jan Fagrell som driver OK/Q8-macken i Lindesberg.

De signaler han har från sitt bensinbolag är att de är bara intresserade av att satsa på utbyggnader och gas från Värmland och söderut.

Gamla planer

Längre tillbaka i tiden då Esso och BP fanns på plats i Lindesberg förekom också funderingar på att flytta sig ut mot riksväg 50 som då hade nummer 60, men det blev nedläggningar i stället. Då Shell slog igen under första halvan av 90-talet sa dåtidens politiska kommunala makthavare också att drivmedelsställena i centrala staden borde bort.

– Jag är inte speciellt orolig för min verksamhet. Det här är inget som kommer att förändra något inom de närmaste tio åren, säger Fagrell.

Han är däremot intresserad av det gasmöte som kommunen kallat till nästa fredag den 22 januari och tänker höra om inte någon inom bolaget på centralt håll också är intresserad.

Bestämmer inte själva

Grannen Jonas Kanebo som driver Statoilmacken hetsar heller inte upp sig.

– Den här utvecklingen sker över våra huvuden som enskilda företagare. Inom Statoil bygger man bara nytt efter europavägarna och eftersom det finns en överetablering handlar förändringar snarare om nedläggningar.

Han tror också att de ”gamla” bolagen är försiktiga och lite brända av den tidigare politiska satsningen på etanol. Den medförde betydande investeringar, men försäljningen av etanol minskar kontinuerligt. Den styrs av plånboken som gör det dyrt att åka på etanol i förhållande till bensin.

Inga problem

– Nu är jag bara inne på ett okynnesbesök för att köpa en korv, men för mig skulle det inte vara några bekymmer om tankställena låg utanför centrum, säger Mats Funck.

Ulf Rydén tankar firmabilen:

– Miljömässigt skulle man få bort en del åkande i innerstaden och minska riskerna för kemikalieolyckor och föroreningar i marken. Jag ser nog att det finns en poäng i att på sikt flytta ut drivmedelsförsäljning, säger han.

Mer läsning

Annons