Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marklund ohotad på Velodromloppet

Jag har bytt körstil, hittat ett lugnare tempo. Då går det bättre, säger Thomas Marklund. Bättre än i helgen på Velodromloppet Grand Prix på Gelleråsen i helgen kan det knappast gå.

Annons
Klar segrare. Thomas Marklund i mitten i segerparaden vann med mer än god marginal finalen för standardvagnar 1947-65 och sin klass på Velodromloppet Grand Prix i söndags på Gelleråsen i Karlskoga. Foto: Michael Landberg

Höll bara bilen och Thomas sig på banan stod det klart ganska omgående att han hade en solklar vinstchans. Kampen om de andra platserna skedde långt bakom hans silvergrå Ford Falcon Futura Sprint från 1964.

– En förklaring är också att min värsta konkurrent Lars Esselius fick tekniska bekymmer i sin Ford Falcon och bröt, säger Thomas Marklund.

Han är inne på sin tredje tävlingssäsong med Forden. Varje ger 20-talet tävlingsdagar. De tävlar bland standardvagnar och i klassen med motorer över 2,5 liter.

Nästa tävlingshelg är på Ring Knutstorp 4-6 juli i Svenskt sportvagnsmeeting.

En Falcon har visserligen en motor på nära fem liter, men är inte direkt förknippad med smidighet och kurvstabilitet. Farten däremot i slutet av start och målrakan på Gelleråsen ligger strax över 200 kilometer i timmen.

–Reglementet tillåter inte några större förändringar av bakvagnens axel och bladfjädrar, men bilen är rejält lättad med plast och aluminium. Den väger inte mer än 1080 kilo, säger Thomas Marklund.

Det han var orolig för var hur däcken skulle hålla i söndagens värme de 24 minuter som söndagens finalheat pågick. Även det fungerade.

Frank Högman från Lindesberg kom fyra i finalheatet för förkrigsbilar i sin Nordiska special med Ford V8-motor.

I denna klass var Malmöbon Magnus Neergaards Riley Brooklands -31 äldsta vackra historiska ekipage.

Stor men lätt. I tävlingsskick väger Vinnarforden inte mer än strax över tonnet.

Mer läsning

Annons