Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motionär vill veta vad ”rimlig servicenivå” är

Vad är rimlig servicenivå i kommunen och dess kommundelar? Det vill Bengt Storbacka (S) ha svar på genom dialog med medborgarna.

Annons

Sådan dialog föreslår Storbacka, i en nyligen lämnad motion, att kommunen genomför under kommande mandatperiod för att definiera vad som är rimlig service. Han föreslår också att det skapas ett serviceplaneringsunderlag för de kommunala verksamheterna och resursfördelning.

Motionären skriver i

sin motion att Lindesberg är en bra kommun att leva i, men att det finns utmaningar. Till dessa hör att kommunen har flera mindre orter, och att närheten till skola, primärvård, livsmedel, kollektivtrafik med mera varierar beroende på i vilken ort man bor. ”Det ställer krav på en god planering och rimliga förväntningar på service” skriver Storbacka.

I Örnsköldsvik har man löst det genom att definiera tre olika nivåer, där centralorten erbjuder full kommunal service, medan orter i utkanten har servicenivå alternativt servicepunkter. Det kunde vara ett alternativ även för Lindesbergs kommun, menar motionären.

”Flyttar man till centralorten Lindesberg kan det vara rimligt att ha en nivå. Bor man till exempel i Skrymtarboda eller Ingelshyttan är det andra värden som gäller men man ska ha en garanterad servicenivå som är acceptabel.”

Mer läsning

Annons