Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motordagen som har blivit en folkfest

För fjärde gången har Motordagen i Fellingsbro arrangerats.Inte trodde Peter Fryxell att idén skulle svälla ut till denna omfattning när han första gången ordnade korvservering och samlade fem-sex snygga bilar vid sin mack.

Annons
Nyfikna grabbar. Tony Berglind fick en rad frågor av de här grabbarna om sin ombyggda Chevrolet Nova där motorn sticker upp ur huven.

– Det var 2006 och jag skulle bara fira att jag hade haft macken i ett år. Så året därpå ordnade jag inget, men då frågade folk efter det. Och sedan har det bara rullat på, säger han och skrattar.

Nu går han runt och njuter av folkfesten. Drygt 200 fordon är uppställda, det är bakluckeloppis och idrottsföreningar säljer korv och hamburgare. Det är folk överallt men något system för att räkna antal besökare har inte Peter Fryxell. Kanske tusen gissar han.

Både äldre och yngre

Bakom macken hörs vrålet av en motor utan vatten och olja som gasas för fullt. Efter 12 minuter tar den eld och Lindesbergs räddningstjänst släcker. Sedan visar de hur de med hjälp av specialverktyg kan klippa upp taket för att rädda människor vid en olycka.

Mot 20 kronor har folk fått gissa på hur lång tid det skulle ta innan motorn gav upp. Hälften av pengarna går till ny ishall, medan resten går till vinnaren.

Av publiken att döma är intresset för fordon stort bland både äldre och yngre. Och här finns massor att titta på. Johnny Erixon och Lars Jansson har stannat till vid en låg, ganska kantig öppen bil. Ett hemmabygge med volvomotor, konstaterar de.

– Det är de udda fordonen som är roligast, tycker Johnny Erixon.

Mc-premiär

För motorcyklisterna Marita och Dan Hedlund från Örebro blev turen till motordagen i Fellingsbro årets premiär.

– Det är roligt att åka hit för vi har bott här förut, berättar Marita.

Felix Thielebeule hör till de yngre besökarna. Tillsammans med några kompisar tar han en närmare titt på en knallorange bil där motorn sticker upp ur huven. Det är en Chevrolet Nova från 1967 som Tony Berglind har byggt om i vinter, och han får en rad frågor. Varför är motorn så där? Ser du bra förbi den? Hur fort går bilen? Och de får svar.

– Det är fränt. Och det blir så när man ska ha få plats med en kompressor. Med den man in mer luft i motorn och får ut mer effekt. Jag ska ha den till dragracing, men jag har inte kört med den än. Jag tog hit den på en kärra.

Vinröd vinnare

Före cruisingen genom samhället hålls en prisutdelning. En jury har utsett tio bilar. Publiken har också fått välja en vinnare och det blev en vinröd Chevrolet Chevelle från 1971. Den ägs av Jorma Laasanen.

– Jag röstade på hans bil. Han är vaktmästare på hockeyn, förklarar Felix Thielebeule innan han, med ett lyckligt leende, tar plats i framsätet och får åka med en stund.

Väckte uppmärksamhet. Spåren av en gammal bubbla syns trots att Mika Juntunen byggt om allting på bilen.
Så går det till. När motorn tagit eld och släckts visade brandmännen hur man klipper upp taket på en olycksbil.
På två hjul. Några från Yamahaklubben i Örebro tog vårens första tur till Motordagen i Fellingsbro.
Snygga detaljer. Baklykta på en Pontiac från 1958.
Gemensamt intresse. Karin Sjödal, trea från vänster, äger denna Mercury Park Lane, årsmodell 1959. Intresset är för henne en väg att umgås.
Skinande blankt. Fälgarna på bilen som blev ”publikens val”, en Chevrolet Chevelle.
Trehjuling. Detta är en svensktillverkad motorcykelbil från 1957 vid namn King S7.

Mer läsning

Annons