Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nallen lär eleverna mer om världen

Nallen Simon som reser till världens alla hörn och fem klassrumsfjärilars resa från larv till puppa. Barnen i årskurs 2 på Ekbackens skola provar ibland en verklighetsbaserad pedagogik.

Annons
Världsvana nallen Simon. Isa Linder hittade en världskarta i en papperskorg och förbarmade sig över den. Nu kan både hon och klasskamraten Alina Skarp peka ut var Simon varit och var de hoppas att han kommer att färdas, Australien bland annat.Foto: Sofia Gustafsson

Japan, Sydkorea, Kina och Kanada. Klassens nalle Simon har sedan november hunnit med flera spännande resmål.

– Simon reser runt i världen och skickar brev från olika länder, så ritar vi det landets flagga, förklarar eleven Isa Linder.

Idén fick de från

en lärobok som klassen läste, Diamantjakten av Mats Wänblad, där en skolklass skickar iväg en nalle på äventyr runt om i världen.

– Den som får Simon ska ta kort på honom framför olika grejer och skicka till oss, säger Isa Linder.

– I brevet från Kina fick vi veta att det kan vara väldigt dålig luft där, tillägger klasskamraten Alina Skarp.

De två pekar ut alla länder Simon varit i på en världskarta och berättar att de hoppas att han en dag besöker Australien.

Under vårterminen har klassen även studerat fjärilar.

– Vi hade dem i en bur i klassrummet tills de blev fjärilar, då släppte vi ut dem, säger Tilda Fallkvist.

– Det var en som verkligen flög iväg för den blev så lycklig, fyller Elin Sjöberg i.

De två berättar att de var Tistelfjärilar och att klassen matade dem med sockervatten, äpple och apelsin.

En verklighetsförankrad pedagogik som väcker nyfikenhet och är konkret. Det har varit målet med dessa projekt enligt lärarna Maria Ahlgren och Nina Nääs.

Att eleverna i årskurs 2 själva efterfrågade projektet med nallen Simon var en av anledningarna till att Maria Ahlgren och Nina Nääs startade projektet.

– Det är viktigt att visa att vi kan nappa på deras idéer, säger Maria Ahlgren och berättar att nallen skickas runt om i världen med förhoppningen att återvända till Fellingsbro nästa sommar.

– Som pedagog måste man se möjligheterna utifrån de resurser och förutsättningar vi har, säger Nina Nääs.

Men allt i skolan kan inte göras i form av den här sortens projekt.

– När vi studerade sa man att allt lärande skulle vara lustfyllt och visst kan vi göra sånt här som ger eleverna en wow-upplevelse ibland, säger Maria och fortsätter:

– Men det är också viktigt att vi ger eleverna redskapen att hantera motgångar. När vi pratar med våra elever brukar vi ta skaterampen på skolgården som exempel. För att bli duktig på att åka skateboard krävs mycket träning, på samma sätt är det med skolan.

I utvärderingar av elevernas nationella prov har de sett att just uthållighet är en brist hos många elever.

– I dataspel får barnen snabb belöning hela tiden. Men vi försöker träna deras uthållighet, det kan man göra redan från början i leken, säger Maria Ahlgren.

Tilda Fallkvist och Elin Sjöberg på Ekbackens skola i Fellingsbro har lärt sig mycket om fjärilar sedan dess att klassen hade fem stycken som de följde från larvstadiet i en bur i klassrummet.

Mer läsning

Annons