Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika utgångspunkter?

– Var finns rättvisan när elever nekas några dagars ledighet sista gymnasieåret medan andra kan ha omfattande frånvaro utan risk att bli av med sitt studiemedel?

Annons

Det undrar en läsare som ger exempel på en elevs omfattande frånvaro utan att det hände något på flera månader.

Tolv av 17 dagar i januari och frånvaro hela februari, berättar han om. Eleven gick på Lindeskolans introduktionsprogram, IM.

Rektor Karin Johansson kan inte uttala sig om någon enskild elev men säger.

– Det finns olika skäl till att skolan avvaktar med åtgärder. Vi gör en bedömning av om det handlar om ett tydligt skolkbeteende eller om det finns giltiga skäl till frånvaro. Är det ett skolkbeteende är vi skyldiga att rapportera till CSN.

Karin Johansson konstaterar att det program hon ansvarar för får jobba mycket med närvaron.

– Vi lyckas ofta bra, men det tar tid och måste få ta tid, säger Karin Johansson.

Hon nämner särskilt att det behövs extra mycket resurser inledningsvis för ensamkommande flyktingbarn.

– I vårt system har vi inte någon elev med rapporterad ogiltig frånvaro för hela februari, säger Karin Johansson.

Mer läsning

Annons