Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oro för att bli dubbelt överkörda

Med mötande lastbilar och systrarna Elin, Ida och Emelie Nilsson på infarten till Bergtäkten i Hidingen får alla inte plats på vägen. Kommer lastbilar hoppar tjejerna ned i diket när de väntar på skolskjutsen.

Annons
Försiktighetsåtgärd. – Kommer det gruslastbilar när vi väntar på skolskjutsen hoppar vi ned i diket, säger Ida Nilsson som står här varje morgon tillsammans med tvillingsystern Elin och storasyster Emelie Nilsson.

På vägen genom byn Hidingen är det minimal marginal för större fordon att mötas, och ingen plats alls för oskyddade trafikanter. Vägen är hårt trafikerad av stora grusbilar och Svevia AB vill dubbla produktionen och antalet transporter till och från arbetsplatsen.

– Kan vi inte stoppa det här nu står vi inför 25 års nytt lidande. Jag kan inte ens föreställa mig hur det kommer att bli om antalet tunga fordon fördubblas genom Hidingen, säger Göte Henriksson.

Nu är det Miljödomstolen i Nacka som håller i ett avgörande om ökad produktion vid bergtäkten.

– Vi har absolut inget mot bergtäkten. Om en ny direktutfart genom skogen byggdes till riksväg 50 skulle allt i stort sett vara ur världen, säger Göte Henriksson.

Det är också det som är huvudpunkten i det de skrivit till miljödomstolen som frågat om bybornas inställning och åsikt.

Trafiken genom byn är knäckfrågan, men buller från krossen och damm samt markvibrationer vid sprängningar stör också beroende på var man bor i byn.

– Det är tråkigt att inte kunna sitta på sin veranda. Den ligger 15 meter från vägen, säger Marie Wallberg.

Under utesäsongen maj till oktober är driften vid bergtäkten som mest intensiv.

– När vi flyttade hit fanns inte täkten och vi körde häst på byvägen, säger Elisabeth Salomonsson.

Det finns 40 fastboende hushåll i byn Hidingen. Trafiken berör cirka 150–200 personer.

Med åren har genomfarten fått belysning och hastighetsbegränsning till 50 kilometer i timmen har förlängts förbi uppfarten till bergtäkten.

När Siggebohyttevägen, väg 773 fick beläggning ända till Siggebohyttan ökade trafiken markant.

– När räddningstjänsten är i Hidingen och övar och det blir larm går det undan med blåljus genom byn, säger Elisabeth Salomonsson.

Det händer inte så ofta, men sammantaget är trafiken tät genom byn. Många som pendlar mellan Nora och Lindesberg åker över Siggebohyttan. Vid fyratiden på eftermiddagen rullar ett snabbt pärlband av personbilar genom byn.

Skrivelsen till miljödomstolen har med ett undantag skrivits under av alla byborna. Den innehåller en rad förslag förutom en ny tillfart till täkten.

– Vi måste agera. Annars blir vi överkörda i dubbel bemärkelse, säger Marie Wallberg.

Hon påpekar också att folket i byn åtskilliga gånger genom åren haft kontakter med Trafikverket men att ingen riktigt tagit ansvar för en vesäntlig lösning av trafiksituationen.

Mer läsning

Annons