Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Praktik i skarpt läge

– Det kryllade av ungar på Loppholmarna, och man tänkte jösses – inte en till. Då kom bussarna med ännu fler, säger Rasmus Ohlsson-Fromell.

Annons
Barnfyllt på Loppholmarna. Fritidshemmens dag i Lindesberg. Rasmus Ohlsson-Fromell från barn- och fritidsprogrammet gillar att vara med och arrrangera. – När man märker att det funkar med barnen känns det bra, säger han.

Han och klasskompisarna på barn- och fritidsprogrammet hade inte riktigt tänkt på hur många fritidshemsbarn det finns i kommunen. Men nu, när de arrangerar Fritidshemmens dag för tredje året i rad, har de fått rutin.

Barn- och fritidsprogrammet på Lindeskolan står för aktiviteterna på uppdrag från fritidspedagogerna. Tanken från början föddes i en nätverksgrupp bland pedagogerna som ställde frågan om Lindeskolan ville vara med och hålla i något arrangemang för fritidsbarnen. Och skolans barn- och fritidselever nappade.

– Vi slapp ju skolan, skämtar Rasmus Ohlson Fromell.

Då, första året, var de skapligt nervösa berättar ungdomarna. Men när årets Fritidshemmens dag genomfördes under gårdagen, var det betydligt lugnare för dem som varit med förr.

Även planeringen har flutit på bra under de tio lektionspassen de haft till förfogande. I grupper har de spånat fram vad man skulle kunna göra. Sedan har de röstat bland de olika bidragen och även gjort praktiska förberedelser som att göra och hitta redskap.

– Nu vet vi ju sedan tidigare vad som funkar bra, så det har betytt en del, konstaterar Jennie Larsson.

– Dessutom gäller det att ha bredd så att alla barn känner att de hittar något som passar, säger Fanny Haapala.

Det handlar också om att bedöma risker med olika stationer.

Tvåorna var med för första gången i år, för att säkra återväxten bland arran-

görerna när nu treorna snart tar studenten.

Deras ansvar var ett antal samarbetsövningar efter önskemål från fritidspedagogerna.

Just mängden barn var det som kändes mest pirrigt innan, tycker Evelynne Svan som är med för första gången.

– Det är stor skillnad att leda en liten grupp mot att det är så här många samlade på en och samma gång.

Totalt var det drygt 300 barn i 6–10-årsåldern som samlades på Loppholmarna för att delta i fotbollspel, stafetter, dragkamp, gladiatorspel och diverse lekar.

– Och alltid är det några som försöker bada, trots att de egentligen inte ska, tillägger Rasmus.

Numera är det inte bara ett sätt att ”slippa skolan” att vara med om arrangemanget. Det ger nyttig erfarenhet till kommande arbetsliv, tycker gymnasisterna.

De får verkligen träna sitt ledarskap i skarpt läge, och det är roligt att det är på riktigt, tycker de.

– Nu är det vi som ansvarar för och ska ha koll på barnen. Och man blir stärkt av att det funkar.

Det ingår i kurserna på barn- och fritidsprogrammet att kunna leda barn i olika situationer. På Fritidshemmens dag blir det verkligen skarpt läge.

Lärarna Magdalena Rosenback och Eva Eriksson är glada att gymnasisterna fått chansen att leda Fritidshemmens dag.

– Vi ser verkligen hur de är med barnen, på ett sätt som inte är möjligt i klassrummet när vi övar med rollspel, konstaterar Eva Eriksson.

De märker också att det för vissa gymnasister är ett stort lyft att få komma ut ”i verkligheten”.

– Vissa kommer verkligen till sin rätt på ett sätt de inte gör i klassrummet. När det verkligen gäller lyfter de sig själva, fortsätter Eva Eriksson.

Totalt är det i år 39 elever i årskurs två och tre som står för arrangemanget och lärarna hoppas att det är ett uppdrag som kommer hålla i sig.

– Det är ett jättebra uppdrag som innehåller så många nyttiga delar. Vi fortsätter så länge fritidspedagogerna vill, säger Magdalena Rosenback.

Mer läsning

Annons