Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rolands hobby drivs med ånga

Det är den gamla tekniken som fascinerar och att det går att driva något framåt med ånga. I snart tio år har miniånglok fyllt fritiden för Roland Birat Pettersson.

Annons
Ånglokstur. Roland Birat Pettersson tuffar gärna runt i trädgården på sina hembyggda ånglok. Banan är 350 meter lång och går i olika slingor runt huset.

Det ser onekligen roligt ut när Roland Birat Pettersson kommer tuffande på sitt lilla ånglok på järnvägen i trädgården hemma i Rockhammar. Banan är 350 meter lång och går i olika slingor runt huset.

För provkörning

– Det började med att jag ville ha en bana för att kunna provköra loken. Först hade jag en enkel, men sedan växte den, säger Roland och skrattar.

Nu finns här både en bro och en viadukt, och naturligtvis en station att stanna vid.

Det tåg han åker runt på just den här dagen är en modell av ett smalspårigt industrilok i skala 1:3.

Ärvde intresset

Byggandet av banan och loken började 2002, men intresset för tåg har alltid funnits där. Rolands pappa jobbade på järnvägen.

– Så där lades nog grunden, säger Roland som lekte mycket med tåg som barn.

Han har också varit aktiv på museijärnvägen i Frövi, men sedan tio år tillbaka är det bara miniångloken som gäller.

– Det är roligare för man gör något åt sig själv, säger Roland.

Det är själva byggandet av loken som han gillar mest. Han är fascinerad av den gamla tekniken och mekaniken.

Det handlar inte om att bygga ihop färdiga modeller utan Roland tillverkar allt från grunden. Det gäller att ha tålamod. Han räknar med att det tar mellan 3 000 och 4 000 timmar att bygga ett lok. Och när de väl är färdiga så kräver de ganska mycket underhåll och service.

Drömprojektet

Fyra ånglok och några motorlok har det blivit än så länge. Drömprojektet är att bygga en så kallad E-maskin.

– Det var en väldigt vanlig ånglokstyp i Sverige på 20- och 30-talen, berättar Roland som är mest fascinerad av ånglok.

– Det är det här att man kan driva något med bara stenkol och vatten. Man pratar om ”livesteam”. Det blir så levande.

Kör även på Lustholmen

Innan det går att köra tåget måste det eldas igång med ved. Det tar ungefär en timme. Under resan gäller det att mata på med kol och vatten.

Förutom banan hemma i trädgården finns det också en på Lustholmen i Rockhammar. Den byggdes 2007 och är 120 meter lång. Där är Roland med och kör när det är några evenemang, som till exempel Rockhammarsdagen nu senast i augusti.

För Roland är miniångloken en hobby som vilken annan som helst. Att få komma hem från jobbet och gå ut i verkstan och skruva lite, eller köra lite med tågen, är hans sätt att koppla av.

– Det är ett perfekt sätt att rensa skallen.

Tålamodsprövande. I verkstaden finns alltid ett projekt på gång. Det är ska bli ett ånglok av typen American standard, men än återstår många arbetstimmar.
I miniatyr. Allt ser ut som på riktigt, men i miniformat. Det gäller att elda med stenkolen och hålla koll på vattnet för att tåget ska gå bra.

Mer läsning

Annons