Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolledare från Storbritannien besökte Lindesberg

– Tanken är att vi ska plocka idéer från era skolor och att ni ska kunna plocka idéer från våra, säger Mark Parcell. Han är en av fyra rektorer från engelska grevskapet Lancashire som besökte Björkhagaskolan under onsdagen.

Annons
Guidad tur. Björkhagaskolans rektor Lena Warvne visar runt de brittiska gästerna Sarah Foster, Mark Parcell, Sara Sadler och Paula Evans. ”Den här skolan liknar vår. Eleverna var fokuserade, lyssnade och visste vad de skulle göra. Det som vi förväntar oss av eleverna i vår skola”, säger Mark Parcell.

– Vi ska lära av varandra, säger kollegan Paula Evans när gruppen slagit sig ner i lärarummet för en förmiddagsfika.

De fyra rektorerna ingår i ett utbyte mellan Lancashire och Regionförbundet i Örebro län.

I våras var en delgation från Örebro där och i dagarna var det dags för de brittiska värdarna att återgälda besöket. Under veckan har de besökt en skola i Vivalla och igår var det Björkhagaskolans rektor Lena Warvne som bjöd britterna på en rundvandring på skolan.

Skolpsykologen Christian Nygren Kokvik berättade om hur psykologer, kuratorer och annan personal jobbar tillsammans i elevhälsan.

– Hos oss är allt sådant uppdelat. Skola för sig, hälsocenter för sig, säger Mark Parcell. Vi skulle vilja ha samma system som ni. Det ger en kontinuitet och förhindrar att någon faller mellan stolarna.

Mark Parcell imponerades

över den roll som kommunen har i den svenska skolan.

– Har vi elever med särskilda behov så måste skolan köpa de speciallärartjänsterna från myndigheterna.

Även öppenheten tilltalade den brittiska delegationen.

– Jag hörde att på loven så är det fullt med barn och föräldrar som leker på skolgården, säger Paula Evans och Mark Parcell fyller i:

– Jag skulle också vilja att vi använde skolgården så men det får vi inte. Vi måste ha stängsel och lås, annars får vi kritik när vid inspektionerna, säger han.

– Jag skulle älska att kunna öppna skolgården, säger Paula Evans.

Mark Parcell pekade på en annan skillnad länderna emellan.

– Era föräldrar är så mycket mer delaktiga. Vi har svårt att få föräldrarna att komma till skolan. Det brittiska skolsystemet har förändrats mycket sedan de gick i skolan, men de minns hur de var på deras tid. Men får man de väl att besöka skolan en gång så är det lättare sedan.

Å sin sida kom de britiska gästerna från ett sätt att arbeta som enligt dem väckt mycket uppmärksamhet bland de kringliggande grevskapen.

– Vi har mycket sammarbete mellan skolorna i Lancashire. Våra skolor jobbar nära med att stötta varandra, säger Paula Evans.

Mark Parcell ger exempel:

– Om jag som rektor har en skicklig mattelärare så kan jag låna ut den till andra skolor för att visa hur den undervisar. Alla har vi olika talanger.

– Vi har också en rådgivare, ”en kritisk vän” som besöker oss några gånger om året som som vi kan be om råd, säger Mark Pacell.

– Det här är ett system som är unikt i England. Många andra grevskap kollar på oss för att se hur vi jobbar.

Mer läsning

Annons