Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snöskotrar förstör åkrarna

Snöskoteråkare som kör sönder åkrar kan bli en dyr historia för markägarna.
Det menar Stina och Sune Larsson. Nu har de satt upp skyltar för att stoppa buskörningen.

Annons
Vaktar ägorna. Stina Larsson och hunden Bilbo inspekterar markerna. Nu har Stina och Sune satt upp skyltar för att visa var snöskoterförarna inte får åka.

Makarna har en jordbruksfastighet i Björka ö, strax nordöst om Lindesberg, och i flera år har de låtit skoterförare köra på deras marker. Det handlar om gammal betesmark som ligger i träda och inte tar någon skada.

– Det är stora områden som de får köra på för oss, säger Stina Larsson.

I år däremot har de sett hur skoterförarna gett sig in på åkrar med slåttervall – gräs som sås på hösten för att så småningom bli hö – och där kan skadorna bli både stora och kostsamma.

– Om det blir sönderkört måste vi plöja upp och så om. Det kostar runt 10 000 kronor per hektar, säger Sune och Stina fyller i:

– De åkrarna har vi dessutom EU-stöd för att sköta. Tycker länsstyrelsen att åkrarna missköts så riskerar vi att de drar in gårdsstödet för oss. Det blir en råttan på repet-situation där det i slutänden blir vi som får ta kostnaderna, säger hon.

Terrängkörningslagen reglerar hur och var skotrar och fyrhjulingar får åka. Där står att det måste finnas tillräckligt med snö för att åkrarna inte ska ta skada.

Är det för lite snö packas snöskoterspåren ihop till is. Spåren av var skotrarna dragit fram syns på sommaren..

– I år har de kört sedan första snöfallet, säger Sune.

Makarna tror att den sena vintern kan vara en anledning till att snöskoteråkarna sökt sig ut på åkrarna. Tidigare vintrar har skotrarna kunna nyttja makarnas mark för att ta sig ner till Hultasjön för att åka på den. Men årets sena vinter har gjort att isarna ännu inte hunnit bli tillräckligt starka, menar Stina.

Hon poängterar att de inte har något emot själva skoteråkningen, bara den sker på mark som inte tar skada.

– Tidigare år har det inte varit några problem, då har skoteråkarna hållt sig till de åkrar där de får åka, säger Stina som menar att åkarna är väl medvetna om var de kan köra.

– Men nu känner vi att vi måste vi sätta ner foten innan de kör sönder våra skogsplanteringar också.

Då handlar det om kostnader på uppemot 100 000 som är i fara.

Nu har de satt upp skyltar för att visa var skoteråkarna inte får köra.

– Det är inte för att djävlas eller vara elaka utan för att det är enda sättet att tala om det för dem. Men egentligen tycker jag att vi borde slippa sätta upp skyltar, det här handlar inte om 15-åringar med moped utan om vuxna människor som borde ha lite mer i huvudet, säger Stina.

Snöskoteråkning i terräng

För att köra snöskoter måste man vara över 16 år och ha ett särskilt förarbevis. Undantaget om man deltar i en snöskotersafari med ledare.

Det är förbjudet i hela landet att köra i terräng med motordrivna fordon, som snöskotrar, för andra ändamål än jordbruk eller skogsbruk. Undantagen är om marken är så pass snötäckt att det är uppenbart att det inte är någon risk att skada åkrar eller nyplanterad skog.På planterad skogsmark får man inte köra om träden sticker upp mindre än 2 meter över snön

En snöskoter gå i max 70 km/h och på väg 20km/h.

Promillegränsen är samma som för bil: 0,2 promille för rattfylleri och 1,0 promille för grovt rattfylleri.

Källa: Nationella snöskoterrådet, Svensk författningssamling.

Mer läsning

Annons