Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storås vårdcentral är välmående

Den stora förmånen är att ha ordinarie läkare på plats. Det menar Ulrica Vidfelt, verksamhetschef vid Storå vårdcentral som i år firat 25-årsjubileum.

Annons
För patienternas bästa. Verksamhetschef Ulrica Vidfelt lovordar flexibiliteten och får medhåll av sekreteraren Lena Jensen och undersköterskan Maria Persson. ”Ibland kan det vara riktigt körigt, men alla drar åt samma håll för att hitta lösningar”, säger de.

Ulrica Vidfelt tog över i höstas efter Anders Berg som då gick i pension, och det är en välmående vårdcentral hon basar över.

– Storå har aldrig haft behov av hyrläkare och det gör sitt till. Det är lättare att skapa rutiner, samarbeta smidigt och dra åt samma håll när man är ett stationärt gäng som jobbar tillsammans, säger hon.

– Det gör det lättare att klara även de kämpiga dagarna.

För sådana finns. Storå, liksom övriga primärvården, märker ett ökat tryck. Sedan i december 2010 då vårdval infördes, har de listade patienterna på Storå vårdcentral ökat med närmare 200 personer. Ett kvitto på att vårdcentralen är omtyckt, men såklart kännbart i arbetsbelastning.

– Vi lever på vårt goda rykte, men samtidigt blir vi ju inte fler i personalen, så det gäller att hitta smidiga sätt att arbeta.

En tillfällig utökning i form av en undersköterska som stöttar såväl läkare, sekretetare, kassan och sköterskorna har dock inneburit avlastning.

Förändrade sökmönster märks också från patienterna som är mer benägna än förr att söka rådgivning från vårdcentralen.

Uppskattad är den öppna distriktsköterskemottagning med drop in en timme om dagen fyra dagar i veckan som funnits sedan vårdcentralen öppnade. Den är välutnyttjad och något som man även från centralt håll fått upp ögonen för och nu inför på fler vårdcentraler.

– Detta var något som min föregångare kämpade för och fick behålla när andra vårdcentraler tidigare tog bort den, berättar verksamhetschefen.

På samma sätt avviker Storå genom att vara enda vårdcentralen i landstinget som inte har telefonsystemet FlexiTid. Här får patienterna direkt svar när de ringer och slipper vänta på att bli uppringda. Något som det ges daglig uppskattnig för och så länge tillgänglighetsmålet nås har Storå inga planer på att ändra på det.

Den här dagen är det distriktsköterskan Ulrika Sjöberg som svarar i rådgivningstelefonen när patienterna ringer.

– Många säger uttryckligen att de är glada att vi svarar så som vi gör, berättar hon mellan samtalen som ibland är just bara rådgivande, och andra gånger resulterar i att patienten får en tid för besök.

Sekreteraren Lena Jensen får ofta höra samma uppskattning, och hon tror att en stor del av Storås framgångskoncept beror på att man sedan länge har en fast bemanning. Det gör också sitt för trivseln vilket smittar av sig på patienterna.

Senaste tiden har det satsats lite extra på de förebyggande insatserna, i form av yoga och livsstilsmottagning enskilt och i grupp.

– Det görs i hela primärvården och gynnar oss i slutändan, även om det krävs resurser av oss nu, konstaterar Ulrica Vidfelt.

Familjär känsla. Det uppskattas av undersköterskan Maria Persson som är extraresurs på vårdcentralen. – Styrkan är också de stationära doktorerna som jobbat många år.

Storå vårdcentral

Tre distriktsläkare, en ST-läkare och en AT-läkare jobbar på vårdcentralen.

Fem distriktssköterskor är anställda plus att även verksamhetschefen jobbar som operativ sköterska ett par dagar i veckan: Det är både roligt och nyttigt, på så sätt vet jag i praktiken hur det är.

Två sjukgymnaster, en kurator som är på plats en dag i veckan, två sekretetare och två undersköterskor tillhör också personalstaben. Den ena undersköterskan är en tillfällig utökning på grund av ökat tryck.

Mer läsning

Annons