Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stormöte om Kristinavägen

Kristinavägen kommer att bli öppen även under den fortsatta ombygganden av etapp fyra. Det är en väsentlig skillnad mot de arbeten som blåstes av i förtid i höstas.

Annons
När tjälen gått ur marken drar den fjärde etappen av Kristinavägens ombyggnad igång igen.

I april/maj ska arbetet starta igen med att bygga om Kristinavägen från Flugparken ned mot brandstationen. I oktober ska allt vara klart.

I går morse hölls ett stormöte på Stadshotellet med företrädare för centrumhandeln, entreprenören NCC, kommunen, Bergslagens kommunalteknik samt Sönebuss.

– Förra sommarens arbeten hade brister i planeringen. De ska vi inte göra om, inledde kommunens Magnus Nordqvist.

Dialog

Framför allt handlar det om att ha en dialog hela tiden mellan parterna. Den kommer att ske i anslutning till ordinarie frukostmöten som kommunen och föreningen företagarna arrangerar varje månad.

Mattias Eriksson på Euronics är kontaktpunkt för köpmännen i centrum.

Huvudsakligen kommer Kristinavägen, genom de två kvarter som berörs i den fjärde etappen, att få norrgående trafik i ett körfält under hela byggtiden. Först färdigställs den västra sidan. Därefter flyttas trafiken och den östra sidan görs klar.

Gatuhörnen

Ett alternativ för södergående bussar på Banvägen utreds. Som det ser ut för tillfället ska dessa köra en slinga söderut via Kungsgatan om fordonen klarar gatuhörnen. All annan tung trafik hänvisas till Banvägen. Lastbilar med släp måste köra på Banvägen.

Vägarbetet kommer att ske dagtid av hänsyn till boende. Likaså har evenemang i stadskärnan vägts in i planeringen så att de ska kunna genomföras.

– Låt oss vara med och provköra så det inte blir som förra gången, påpekar Per Nordin vid Sönebuss.

Bland annat gäller det korsningen vid Flugparken på huvudleden upp mot järnvägsstationen. Där undersöks om det går att göra justeringar på gatan mot parksidan. I dag har vissa bussar svårt att ta sig runt hörnet och möten är ännu besvärligare.

Justering

När denna etapp är inne i sin slutfas ska tidigare ombyggda sträckor justeras. Kanter vid trottoarer och vid de så kallade parkeringstuttarna ska sänkas. Farthindren i körbanorna blir kvar, men får en mjukare utformning och blir helt asfalterade. Då förväntas vibrationsproblemen av trafiken försvinna.

– Farthindren är ett villkor från Trafikverket. Tas de bort får kommunen betala tillbaka många miljoner av statsbidragen vi fått, säger Magnus Nordqvist, Ombyggnaderna av Kristinavägen inleddes för ett tiotal år sedan och staten har i stort sett stått för halva kostnaden.

Mer läsning

Annons