Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafiksatsning för timmer i Storå

Skogs- och transportindustrin samt Trafikverket vill återuppväcka bangården i Storå. Lindesbergs kommun överväger att investera i en omlastningsterminal.

Annons

Det rör sig om en ganska blygsam investering för att kunna lasta om rundtimmer från lastbilar till järnväg.

Totalt 1,5 miljoner kronor varav Trafikverket kan vara berett att betala en halv miljon kronor.

– Idén väcktes för ett par år sedan av Lars Yngström på Tågab. Det är vettigt att göra sådana här satsningar i liten skala där det finns ett behov, säger Anders ceder (S), oppositionsråd nu och kommunstyrelsens ordförande efter nyår.

Har gjorts prov

I våras uppvaktades kommunen av intressenterna för en omlastningscentral och det har gjorts ett prov.

Åtgärderna består i att hårdgöra mark, rensa upp samt bygga på ett spår med cirka ett hundra meter.

För att inte vara beroende av att boka diesellok behövs även en kontaktledning. Den skulle i så fall Banverket bekosta.

Driftskostnader för en omlastningsverksamhet tillkommer med cirka 100 000 kronor per år. Tanken är att handla upp driften från någon entreprenör.

Om en avgift tas ut skulle dock driften ge överskott och investeringen betala tillbaka sig på mindre än tre år. Det som nämns är cirka fem kronor per kubikmeter.

Dieselförbrukning

I underlaget till kommunstyrelsen beräknas att omlastning till järnväg skulle minska dieselförbrukningen med cirka 350 kubikmeter per år. Järnvägstransport ut från närområdet skulle också öppna marknaden för längre transporter än dagens med timmerbilar.

Kommunledningsstaben föreslår politikerna i kommunstyrelsen att genomföra projektet och teckna ett avtal med Trafikverket.

Mer läsning

Annons