Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Temadagar vid gruvmuseet

– Allt här är spännande och kul, säger Michel Abdo. Han hade svårt att välja ut något särskilt. Grenadjärskolan i Örebro är pionjärer i Stripa genom att lägga temadagar i den gamla gruvmiljön.

Annons
Ax till limpa. Samuel Kihlberg och de andra eleverna från Grenadjärskolan i Örebro följde malmen tills det handgripligen gick att ge sig på att smida ett fyrkantjärn.

I tisdags var klass fem på skolan i Stripa hela dagen för att se hur underjordens järnmalm tagits tillvara och sedan många hundra år haft en stor betydelse för Sveriges utveckling.

– Jag har varit nere i Falu koppargruva tidigare. Nu får jag se hur det går till ovanför en gruva, säger Samuel Kihlberg.

Den praktiska delen under förmiddagen inleddes ute på det gamla gruvfältet med att lasta ett par kärror blandat material med både malm och gråberg.

Sedan lärde sig eleverna bland annat att sortera ut magnetit och hematit och krossa materialet.

Där-emellan tittade man igenom gruvlavens stora maskineri.

Det har sovit en Törnrosasömn i många år, men är nu en del i ett levande museum.

– För några år sedan diskuterade jag med John Tarkkanen, som arbetar på vår skola. Eftersom jag är så intresserad av historia åkte vi upp hit och då förstod jag att vi kunde göra något av Stripa i skolarbetet, berättar Mattias Ehnberg, klasslärare på Grenadjärskolan.

I fjol var den första femman i Stripa. Då fick Mattias Ehnberg kvittens på att tanken fungerade i verkligheten. Skolan har ett genomtänkt program för besöken i Stripa. Första besöket görs i femman, sedan ska klassen åka tillbaka i nian.

– Det finns så många ämnen man kan plocka upp, samhällskunskap, historia och naturvetenskapliga ämnen. Det här är en riktig lyckträff, säger Mattias Ehnberg.

I femman handlar det mycket om det historiska längre tillbaka i tiden samt det handfast praktiska. I nian går det att återkoppla till nutidshistoria, samhällskunskap, fysik och kemi.

– Det här är lite finalen på det vi jobbat med i årskurs fem. Det är en sak att läsa och se på bilder och en helt annan att få se något i verkligheten, säger Sandra Cornels, femmans klasslärare.

Mattias Ehnberg anser

att alla länets skolklasser borde få chans att åka till Stripa gruva. Han påpekar att det är gångavstånd från busshållplasen vid riksväg 50 i Guldsmedshyttan.

– En stor del av länet har berörts och hela Sveriges välstånd är kommet ur bergshanteringen, säger han.

Gruvmuseet är under uppbyggnad och har bara några år på nacken.

Hittills har några enstaka klasser från hemkommunen varit där. Bland annat Lindeskolans projekt Skola utan gränser. Hagabackens skola i Guldsmedshyttan är på gång.

Ing-Marie Nilsson-Tarkkanen på museet skulle vilja ha skolbesök varje dag från april till mitten av oktober.

– Det tog Avesta art 15 år att få fart på sin verksamhet. Jag hoppas det ska gå fortare här och Grenadjärskolan är pionjärer att se möjligheterna i Stripa gruva, säger hon.

Mer läsning

Annons