Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Transportgrenen är hotad igen

Ska man våga satsa mer på en av gymnasiets mest efterfrågade utbildning? Eller lägga ner den?Frågan är uppe på politikernas bord till veckan.

Annons
Oviss framtid. På onsdag ska fordonsprogrammets framtid återigen diskuteras på politisk nivå.

Nu blåser det snålt kring fordonsprogrammet – igen.

Som vanligt kan inte Lindeskolan hålla sig inom sin budget, och som vanligt konstateras att man skulle spara mycket på att lägga ner transportgrenen på fordonsprogrammet.

På onsdag ska frågan upp på politikernas bord, barn- och utbildningsnämnden. Kanske kan de komma fram till ett beslut, kanske vill de dra det ett varv till. För egentligen vill man behålla transportgrenen eftersom den är efterfrågad både av eleverna och branschen. De flesta som gått där får jobb direkt.

Rektor Karin Drake har besökt politikerna och redogjort för hur skolan ser på saken.

– Vi har fått tydliga krav på att hålla budget. Därför har vi grundligt tittat över organisationen inför nästa år. Hur vi än räknar kommer vi inte att klara det fullt ut. Antingen måste vi ha mer pengar eller göra en större förändring.

–En av anledningarna till de höga kostnaderna är att de tre grenarna inte kan samarbeta som förut. I den nya läroplanen från 2011 är kursernas innehåll alltför olika.

Karin Drake påpekar att det finns driv och kreativitet i arbetslaget, så hon ser goda möjligheter att utveckla det som blir kvar av programmet. Problemet är hotet som hela tiden hänger över dem och hindrar en långsiktig planering.

– Frågan är vad kommunen vill satsa på, säger rektorn.

Kaj Söder, chef på barn- och utbildningsförvaltningen, ser ingen annan utväg än avveckling.

–Det finns inga utsikter att få mer pengar. Så länge skolan inte kan sänka kostnaden så går inte att göra på annat sätt, säger han med en viss besvikelse.

Man har letat besparingar genom att titta över samarbetet med branschen, omformning av grupperna, att minska på körtiden med mera.

– Jag tycker vi borde klara av att göra förändringar trots att det medför att vi får sänka kvaliteten.

– Om vi skulle ta in fler elever och då organisera om till större grupper skulle vi kanske klara ekonomin, men frågan är om det finns elevunderlag till det.

Bland transportprogrammen i länet är Lindeskolans ett av de dyraste. Det går med 200 000 kronor minus varje år. Trots att gymnasiet fick tre miljoner extra från staten för att möta den senaste gymnasiereformen.

Inför nämndens möte på onsdag är förslaget att avveckla transportinriktningen från hösten 2015.

– Samma förslag har lämnats till politikerna flera gånger förut, men än har det inte blivit så, konstaterar Söder.

Efterfrågad men dyr

Fordonsprogrammet tar in 24 elever som läser första året gemensamt. Inför tvåan väljer de på tre grenar: personbil, lastbil/mobila maskiner eller transport. Transport innebär att utbilda sig till chaufför, och det är där den största efterfrågan finns.

Det är en dyr utbildning där körkort av olika slag ingår. Många lektioner handlar om körning, och då kan en lärare bara ha två elever med i hytten.

Förra året lades tre program ned på Lindeskolan: industritekniska, handel- och administration, samt estetiska inriktning bild. Fordonsprogrammets transportinriktning hängde då på en skör tråd.

Mer läsning

Annons