Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga vill ha mer makt

Norra länsdelens unga vill ha mer att säga till om. Frågan är om deras möjligheter till inflytande verkligen är dåliga, eller om det handlar om förlegade metoder och att ungdomar och vuxna pratar förbi varandra?

Annons

Folkhälsoteamets Linnéa Hedkvist och Anna Sandberg har kikat närmare på norra länsdelens resultat av undersökningen ”Liv och hälsa ung”. En sak sticker ut jämfört med länet i övrigt. Större del av de unga i Bergslagen upplever nämligen att de är begränsade när det gäller möjligheter till delaktighet och inflytande. Knappt hälften tycker att de i tillräcklig grad kan vara med och påverka det som sker och berör dem. Resten känner brist på delaktighet. Av niondeklassarna tycker bara omkring en femtedel att de får vara med och påverka i skolan.

– Man måste ta på det allvar och kika närmare på vad det kan bero på att de känner så, konstaterar Linnea Hedkvist och tillägger att hela undersökningen ju bygger på just det – att skapa möjlighet till delaktighet.

Med vuxenperspektivet kan man lätt tänka att det numera finns alla möjligheter för unga att påverka. Men kanske är det så att formerna som står till buds inte stämmer överens med det som tonåringarna vill ha?

– I skolan finns exempelvis matråd och elevråd. Men vill inte eleverna ställa upp i de formerna är det klart att de ändå kan känna att de inte har möjlighet till den delaktighet de skulle vilja ha, konstaterar Hedkvist.

– Om de vill sprida sina åsikter via digitala medier, är det klart att det inte funkar om vi bjuder in till ett traditionellt sammanträde.

Om vuxna och elever dessutom pratar på olika nivåer, kan de unga också uppleva brist på delaktighet.

I skolplanerna står tydligt att eleverna skall göras delaktiga. Men hur definieras detta? Handlar det om att vuxenvärlden skall hålla de unga informerade, eller handlar det om att de faktiskt ska låta dem vara med och bestämma?

– Många unga kan säkert tolka delaktighet som att de ska ha något att säga till om och därmed vara med att fatta beslut, medan vuxenvärlden nog oftare ser delaktigheten avklarad i och med att de har informerat och tagit in synpunkter, konstaterar Hedkvist.

Läs mer i måndagens tidning

Mer läsning

Annons