Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever hjälper forskare

Hur ska man kunna neutralisera det sura lakvattnet från gruvavfallet på Ljusnarsbergsfältet? Den frågan ska elever i sjunde årskursen på Kyrkbacksskolan försöka forska fram under ledning av kemisten Lotta Sartz från Bergskraft.

Annons
Experiment. Kemisten Lotta Sartz från Bergskraft visar eleverna Matti Väisänen (till vänster), André Forsberg (till höger) och Anton Larsson (i bakgrunden) hur de ska mäta upp vattenmängden i det avfallsprov de jobbar med. BILD: KLAS HOLMQUIST

– Det är ganska coolt att vara med, tycker Anton Nilsson som är en av de elever som under en experimentdag fick mäta skillnader i surhetsgrad på det vatten som sköljts igenom behållarna med avfallsprover.

– Det är roligare att vara med och göra något, än att bara prata om det i klassrummet.

Något som hans NO-lärare Robert Fältström håller med om:

– Det handlar om verkligheten utanför skolan, det är bra. Dessutom ger projektet oss möjlighet att prata om vidare studier och om forskning. Det behöver inte vara så märkvärdigt och svårt som många elever tror.

Dubbla poänger

Projektet har med andra ord dubbla poänger. Eleverna deltar i ett riktigt forskningsprojekt och Lotta Sartz får hjälp med sin forskning om att hitta en metod att neutralisera eller minska lakvattnets skadliga effekter.

– Lakvattnet innehåller koppar, zink och bly. PH-värdet ligger på runt 3 vilket är för lågt. Det är inga bra värden, säger hon.

Basisk gegga

Hennes idé är att blanda i en basisk gegga, så kallad slurry, i avfallsmarken. Det ska ske genom att borra ner rör några meter och via dem spruta ner geggan i backen. Slurryn håller ett pH på omkring 10 och om det blandar sig som det är tänkt hamnar avfallets lakvatten på runt 4–5, vilket är ett naturnära värde.

– Experimenten går ut på att se om det fungerar och vilka tillsatser som kan fungera bäst. Det handlar om kalk, grönlut och liknande ämnen. Men vi provar också med aska från förbrännning vid Frövifors.

Provar metoder

De experiment som eleverna gör i källaren på Kyrkbacksskolan går ut på att prova metoden i liten skala. De blandar ihop slurryn och och blandar ner den i provburkarna. Sedan simulerar de regn genom att hälla på vatten och mäta om de får bättre värden när vattnet tagit sig igenom burken.

Projektet löper på tre år och finansieras av Leader Bergslagen. Varje år är det en ny kull sjundeklasssare som får delta i forskningsprojektet.

Mer läsning

Annons