Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Favorittippade Ledin tog hem klassen

Hemmaföraren Mattias Ledin levde upp till förväntningarna och vann sin klass B-förare 2WD när Kopparsvängen kördes på lördagen. Totalt slutade han på en sjätteplats i tävlingen.– Ett mycket bra resultat, säger Stefan Frisk, från MK Kopparberg.

Annons
Premiärtur. Erik Nilsson från Avesta gjorde sin alldra första tävling under lördagen. Förare var morfar Sture Persson.

– Konkurensen är riktigt tuff, men mitt mål är att vinna, sa han till NA när tävlingsdagen drog igång på lördagsförmiddagen.

Med tre vunna SM-tävlingar leder han just nu SM i sin klass, B-förare 2WD.

Dagens tävling påverkar inte resultatet i serien, men var en självklarhet att ställa upp i av andra anledningar.

– Det är roligt att visa upp sig på hemmaplan, säger Mattias Ledin som kör för MK Kopparberg.

Riktigt lika rutinerad var inte 13-årige Erik Nilsson som var kartläsare åt morfar Sture Persson som kör för Jämtlands MK.

– Det här är min första tävling så jag är lite nervös, berättade Erik Nilsson medan de väntade på sin tur att starta.

– Han gick en kurs för tre veckor sedan. Om bland annat regler och sjukvård, berättar Sture, som antagligen också han har ett och annat att lära sitt barnbarn om att köra rally.

– Jag kör en Saab V4 från ’73. Den är ganska unik eftersom den bara har haft en ägare, nämligen jag. Jag har alltid kört rally, men mest har jag jobbat med tävlingar, berättar han innan de gasade bort för att ställa sig i startfållan.

En åttonde plats blev det till slut för Erik och Sture i klassen 8 H1 -75.

Efteråt var Stefan Frisk från arrangerande Kopparbergs MK nöjd med dagen.

– Själva arrangemanget har flutit på bra. Vi har hållt tiderna och det har inte skett några alvarligare olyckor.

– Däremot blev vägarna betydligt sämre än vad vi hade trott. Det har blivit mycket spår och vi har haft förare som tvingats bryta för att inte köra sönder bilen. Så vägarna höll sämre än vad vi trodde.

– Det innebär att det blir högre återställningskostnader än vad vi räknat med. Väghyvlarna kommer få ge sig ut två gånger och eventuellt kommer vi att få tillsätta grus, säger Stefan Frisk.

Det är fjärde gången tävlingen körs, och den blir allt mer etablerad.

– Vi hade tre år där vi jobbade in oss med ett startfällt som inte var så stort, säger Stefan Frisk.

– Vi lånar vägar som stängs av på tävlingsdagen från privatpersoner, vägsamfälligheter och skogsbolag, berättar Stefan Frisk. Men det blir svårare och svårare att låna vägar så det hänger på att att vi sköter våra åtaganden. I hela landet så går det mer och mer mot mindre rallytävlningar, där man kör flera gånger på samma sträcka, eller på ett industriområde, det som kallas rallysprint. Men serierna vill köra riktiga rallyn så jag är glad att vi kan ordna en ”riktig” rallytävling med fyra mil, säger han.

Laddar upp inför tävlingen. Kartläsaren Valkyria Edlund och och föraren Mattias Hellberg från Mälaröarnas MK värmde upp i solen. Även Kaj Banck (till höger) skulle tävla. ”Vi är här för att det ingår i vår distriktsserie”, säger Valkyria Edlund.
Tankar. Niklas Pettersson från MK Fagersta passade på att ge både bilen och sig själv ny energi under stoppet vid Råsshallen.
Full fart. En av specialsträckorna gick på vägen mellan Smedsjön och Reboda i Guldsmedshyttan.
Premiärtur. Erik Nilsson från Avesta gjorde sin alldra första tävling under lördagen. Förare var morfar Sture Persson.
Det här är min första tävling så jag är lite nervös. Erik Nilsson, kartläsare

Mer läsning

Annons