Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkmusik med lyssnande i fokus

Var kommer barnen in? Den frågan ställde musikläraren Ida Blomqvist om folkmusik. Det ledde till projektet Unga Glysar, en lärarhandledning i just folkmusik.

Annons
Vill inspirera. Ida Blomqvist är själv musiklärare och hoppas genom Folkmusikförbundets lärarhandledning kunna inspirera kollegor att vilja och våga undervisa i folkmusik.

Ida är uppvuxen i en självklar tradition med gehörsöverföring i fråga om musik. Under sin barndom på Gotland lyssnade hon gärna på äldre som sjöng gamla sånger, tog efter och gjorde dem till sina.

Nu jobbar Ida som musiklärare i Kopparberg men är också styrelseledamot i Örebro läns folkmusikförbund. Där ifrågasatte hon varför det inte jobbas aktivt för att få med barnen.

– Varför spelar så få barn folkmusik? Kanske de som undervisar själva inte har kunskapen? Under mina över fem år på musikhögskolan fick jag inte lära mig något om traditionell folkmusik.

Om det fattas kunskap, som gör att musiklärare undviker att undervisa i folkmusik för det känns läskigt, så går det att råda bot på. Ida föreslog att Folkmusikförbundet tar fram en lärarhandledning. Nu sitter hon med ett utkast, ett material hon tagit fram tillsammans med Isak Björklund och Ingrid Ekman.

– Vi har diskuterat och funderat vilka problem lärare kan uppleva. Det har varit svårt att sätta sig in i något som för oss känns så självklart, men främmande för andra.

Under ett års tid pågick samtalen. Ida fick sedan i uppdrag att sammanställa materialet utifrån de gemensamma tankegångarna.

– Detta är en lärarhandledning, en bok som eleverna aldrig ska se. Tanken är att röra oss från det nedskrivna och lita på örat och känslan för musik. Barnen ska lära sig känna skillnad på en vals och en polska i sin egen kropp.

Detta utesluter inte att eleverna lär sig noter.

– Absolut inte, men vi får inte glömma att barnen har öron. De ska lyssna till musiken, inte läsa den. Min erfarenhet är att det är enklare att komma ihåg det jag lärt mig genom att lyssna.

Men gehör måste också övas. Den svenska folkmusiken är gehörsbaserad, den lärs oftast inte ut via noter utan förs från människa till människa. Så kallad gehörsöverföring förändrar musiken över tid. Beroende på vem som spelar skapas olika varianter av samma låt.

– Noter ger därför inte en rättvisande bild av musiken. Den måste upplevas. Förändringarna blir en del av charmen.

Ida och hennes kollegor inom Folkmusikförbundet hoppas kunna inspirera lärare att våga spinna vidare på den muntliga traditionen och få unga att upptäcka den svenska folkmusiken.

– Alla ska kunna vara med, få uppleva glädjen i att lära sig varandras låtar.

Musiken skapar gemenskap, bygger broar mellan människor och generationer. De yngre lär av de äldre, men inspirerar varandra.

Alla ska kunna vara med om man så bara spelar en enda ton, säger Ida Blomqvist i samband med spelmansstämman i Siggebohyttan. Där spelade hon på en melodika.

Unga Glysar

Unga Glysar är en lärarhandledning i folkmusik utgiven av Örebro läns folkmusikförbund.

Första upplagan är tryckt i samarbete med Sveriges spelmäns riksförbund. Kommande reviderade upplaga ska enligt planerna ges ut via ett musikförlag.

Till det tryckta häftet finns ljudfiler att hämta på Spelmansförbundets hemsida, www.spelmansforbund.se. Ett viktigt komplement till det tryckta materialet och i linje med traditionen att folkmusiken är gehörsöverförd.

Författarna har strävat efter att variera låtarna i materialet liksom tonarterna för att det ska passa så många som möjligt.

Strax under hundra häften har tryckts upp och ett 80-tal har delats ut bland musik- och kulturskolelärare i Örebro län. De utgör en remissinstans och ska ge synpunkter på materialet. Reaktionerna hittills har varit positiva.

Ledare för projektet är Anders Jacobsson och Andreas Svensson. Illustrationerna i boken har Ulrika Linder gjort. Inspelningstekniker och webbansvarig är Sérgio Crisótomo.

Mer läsning

Annons