Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frysande asylsökande fick nytt boende

Alla i det utkylda asylboendet i Kopparberg flyttades under måndagen till andra boenden i Ställdalen, Vedevåg, Storå och Stråssa.

Annons
Handläggaren Taha Ali från Migrationsverket i Lindesberg hjälpte på måndagen infrysta asylsökanden att flytta från hyreshuset på Ställdalsvägen 5 i Kopparberg.

Samtidigt reparerades den trasiga bergvärmepumpen. Men när värmen började återvända fanns ingen kvar.Och det är en öppen fråga om Migrationsverket ska fortsätta att hyra lägenheterna vid Ställdalsvägen.

– Vi har hittat andra platser för dem. Därför flyttade vi de boende, säger Migrationsverkets samordnare Pentti Pitkänen.

Värmeproblemen är inte det enda problemet. Han anser att boendet har brister och att fastighetsägaren Bengt Reinius och hans bolag Front Line Fastighetsservice AB i Örebro inte gjort något för att rätta till de brister som finns.

– Vi har ställt muntliga krav utan resultat. Därför har vi skickat dem skriftligt till företaget, säger Pentti Pitkänen.

Flytten kom för snabbt

Bengt Reinius tycker att flytten av de asylboende kom för snabbt. Man borde ha kunnat avvakta när värmen var på väg tillbaka i lägenheterna.

– Det var 19 grader när jag lämnade huset, säger Bengt Reinius. Nu fungerar bergvärmen igen.

Han anser att de brister som påtalats från Migrationsverket har åtgärdats.

– Jag ska träffa chefen på Migrationsverket den 18 januari och då ska vi går igenom och reda ut det här. Vi har bytt ut och ersatt sådant som skadats.

Han hävdar att många problem beror på att Migrationsverket placerat för många boenden i de fyra lägenheterna.

Inte rätt dimensionerat

Värmesystemet är inte dimensionerat för att klara både värme och varmvatten till så många personer, enligt Bengt Reinius.

– Vi följer reglerna när det gäller antal boende, säger Pentti Pitkänen. Det har varit 26 under senaste tiden och så många flyttades nu.

En tvistefråga är också vem de boende ska vända sig till med eventuella problem.

Enligt Pentti Pitkänen är det hyresvärden, det vill säga Bengt Reinius och Front Line Fastighetsservice, som de boende ska vända sig till. Detta finns också inskrivet i hyresavtalet.

Bengt Reinius menar att det är Migrationsverket som är hyresvärd för de boende och ansvar för att se till lägenheterna. Därför anser han också att det är Migrationsverket som borde larmat om värmeproblemen.

Men samtidigt medger han att hans och företagets tillsyn kunde ha varit tätare och man borde reagerat och krävt åtgärder på det man ansåg vara Migrationsverkets och de boendes ansvar.

– Det har varit en kommunikationsmiss, säger Bengt Reinius. Det är något vi får försöka reda ut när vi träffas.

Mer läsning

Annons