Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädjen - en viktig byggsten i musiken

– Om igen! Med mera kraft nu.Läraren Ida Blomqvist uppmuntrar eleverna i Ljusnarsbergs musikskola som är på läger.

Annons
Känslan. Musiken sitter i kroppen. Läraren Ida Blomqvist uppmanar köreleverna att leva ut, hitta rätta känslan och visa vad låten förmedlar. Eleverna i musikskolan i Kopparberg är på läger och får chansen att ägna sig koncentrerat åt musiken.

Tonerna från instrument och körsång letar sig långt ut på gårdsplanen. Utanför tröskeln är ett hav av skor och där inne i salen är det koncentration som gäller. Ett trettiotal elever i den kommunala musikskolan i Ljusnarsberg har bussats till Lövåsen, till IOGT-NTO:s gård utanför Lindesberg. Ett par dagars upptaktsläger sätter fart på musikterminen men ska också vara starten till kommande konsert med Beatles som utgångspunkt.

– Jätteroligt, säger Emilia Nyvall och Lydia Wahlstedt som spelar tvärflöjt.

Båda tycker musik är kul och att få chansen att ägna sig mer fokuserat åt intresset känns bara positivt.

– Man lär sig säkert mer också, säger Emilia.

Eleverna som spelar olika instrument tränar även till vardags både individuellt och i grupp samt med orkestern. Kören däremot träffar de inte på så ofta. Nu är alla med.

– Läger med orkestern har vi haft sedan en tid tillbaka, men kören är med för andra året. Det känns viktigt, säger Ida Blomqvist.

För att få helheten att fungera. Musikerna och körsångarna får lära sig lyssna in varandra, ta hänsyn.

– Var och en kan sin egen stämma, men det är så mycket mer runt omkring, säger läraren Helena Engström Anestedt.

Såväl nybörjare som de mer erfarna eleverna deltar. De får chans att lära känna varandra. Gruppen svetsas samman.

– Vi får ett slags fadderskap där de äldre hjälper de yngre. Förutom det musikaliska är tanken med lägret att skapa god stämning, uppmuntra alla till att våga lite mer, visa att musiken är ett sätt att kunna uttrycka sig. Att framträda sedan är mer än att bara uttrycka toner - här spelar det roll hur vi står och går också, säger Ida.

Hon och Helena framhåller vikten av att ha roligt.

– Musiken sitter i kroppen, man måste trivas, säger Ida.

Rasten är över och repetitionerna fortsätter. Beatles-låten Help står på tur och Ida ger korta instruktioner.

– Någon ber om hjälp i låten - det ska synas, säger hon, sjunger de första orden och sträcker ut händerna i en till synes desperat gest mot eleverna.

– Lite attityd, i hela kroppen. Det får ni inte om ni sitter som en säck potatis. Om ni tappar någon ton gör det inget. Enda sättet att lära sig är att våga, våga spela fel. Bättre det än att inte våga alls.

Om och om igen. Strof för strof arbetar de sig igenom låtarna. Musikerna håller till i det ena huset, kören i det andra. Någon av lärarna har slunkit ut i köket för att förbereda maten. Till natten förvandlas utrymmena till sovsalar.

Lyssna och lär. Felicia Lidman är uppmärksam och följer instruktionerna.
Tar ton. Wilma Johansson är en av körmedlemmarna som deltar i lägret.
Samspel. Lydia Wahlstedet och Emila Nyvall repeterar tillsammans.
Tillsammans. Eleverna på kommunala musikskolan i Ljusnarsberg får chansen att spela i större sammanhang på ett gemensamt läger. Emil Wass, läraren Håkan Nyqvist och Thor Nilsson repeterar inför en kommande konsert.

Mer läsning

Annons