Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klasscoacher sporrade vid skolstart

De två första dagarna för eleverna i sjuan, åttan och nian på Kyrkbacksskolan blev lite annorlunda i år. Fokus låg på värdegrund, studieteknik, elevinflytande och fritidsmöjligheter.

Annons
Drömcollage. Lydia Vahlstedt och Isac Hedberg får assistans av Karin Wouda, i mitten, för att få ner sina framtidsdrömmar på papper. Ett sätt att se målet med skolgången.

Det råder febril aktivitet i klass 8A. Eleverna gör varsitt dröm-collage, bilder som visar vilka drömmar och mål de har.

– Jag har som mål att gå på en till konsert med Justin Bieber, och sen att flytta till USA och jobba där, säger Lydia Vahlstedt.

Vid samma bänk jobbar Isac Hedberg. Hans collage innehåller snygga och snabba bilar.

– Vi har inte haft några vanliga lektioner. I går hade vi föreläsning om hur man lyckas, man lärde sig mycket då.

– De sa en del intressant om studieteknik, till exempel att det är bra att anteckna bara på ena sidan av pappret, berättar Isac.

– Och vi fick tips om hur man pluggar inför ett prov, tillägger Lydia.

Båda konstaterar att sådant hade varit bra att få veta mer om långt tidigare.

Tanken med de här två inspirationsdagarna är att ge eleverna verktyg för studierna, och att hjälpa dem fokusera på mål och värdegrund.

Det är så kallade klasscoacher som ideellt ställer upp och håller i samlingarna.

En av dem är Gideon Bijloo, 19-åring som gått på skolan förut. Nu har han berättat om sig själv, om hur han lagt upp gymnasiet på fyra år för att få studera ett år i England.

– Jag tycker det är viktigt att tänka på framtiden. De som går här kan ju göra vad som helst. Nån kanske blir vd på Adidas, eller Barcelonas nästa fotbollsstjärna.

– På det här sättet tror jag att eleverna får en känsla av att de kommer i gång. Att de inte bara börjar med vanliga lektioner, utan får en tydlig start.

Klasscoacherna ska komma tillbaka tre gånger under läsåret.

– Jag tror det gör skillnad att vi kommer utifrån. De vanliga lärarna träffar de ju varje dag, säger Gunilla Pöchhacker, företagare som deltar i projektet.

Inspirationsdagarna är en del i ett projekt som kallas Framtidstro, hälsa, delaktighet.

Projektledare är Karin Wouda och hon har följt eleverna på skolan under vårterminen som gick.

– Jag ville se vad det behövs mer av och därav kom idén om annorlunda terminsstart. Jag tänker att det är bra att sätta förutsättningarna i början. Vi hoppas det ska göra skillnad.

Karin påpekar att man inte kommer att se några resultat genast.

– Jag tänker att det är mycket frön vi sår.

Drömmar har blandats med konkreta tips. Ett sådant rapporterar Erika Anestedt om.

– Man ska stå upp en gång i halvtimmen, då vaknar man till.

Mer läsning

Annons