Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kopparbergs bryggeri mot nya rekord

Idag släppte Kopparbergs bryggeri sin delårsrapport för tredje kvartalet, Q3. Och redovisar ett Q3-resultat som är bättre än fjolårets helårsresultat.

Annons
Nya rekordsiffror för bryggeriet i delårsrapport kvartal 3. - Periodens resultat är det bästa någonsin, säger Peter Bronsman.

Förra året redovisade bryggeriet ett nytt bästa helårsresultat någonsin i företagets historia med ett resultat på 125,1 miljoner kronor. Resultatet för 2014 efter tre kvartal, 1 januari-30 september, är ett plus på 136,6 miljoner kronor.

- Periodens resultat är det bästa någonsin, kommenterar Peter Bronsman, vd på Kopparbergs bryggeri, resultatet i Q3-rapporten.

- På Systembolaget fortsätter Kopparbergs päroncider att vara den mest sålda cidern och Sofiero det mest sålda starkölet. Även vår satsning på Craft Beer, där marginalen är högre, har visat en positiv utveckling, fortsätter Bronsman.

Resultatet vid Q3-rapporten förra året var plus 112,5 miljoner kronor. Att bryggeriet bara ökar i produktion och vinst är en medveten strategi från bolaget.

- Vi kan ännu bättre. Vi vill växa i Kopparberg ännu mera och fortsätta att öka vår produktionsvolym, sade Peter Bronsman till NA i samband med bokslutet 2013 och de senaste rekordsifforna.

År efter år redovisar bryggeriet en ökad omsättning, en ökad produktion och en ökad vinst.  År 2012 redovisade bryggeriet ett rekordöverskott på 96,4 miljoner kronor. År 2013 skedde en resultatökning på nästan 30 procent till 125,1 miljoner kronor i vinst. Resultatet för hela 2014 redovisas i början av nästa år.

Förra året tecknade Kopparbergs bryggeri ett samarbetsavtal med SABMiller vilket Bronsman betecknar som det enskilt viktigaste avtalet som bryggeriet skrivit under de 20 år som bolaget drivits. SABMiller räknas till världens näst största bryggerikoncern med en omsättning på mer än 200 miljarder kronor.

I Q3-rapporten berättar Bronsman att bryggeriet fortsätter sina satsningar på den svenska restaurangmarknaden.

- Och på våra exportmarknader fortsätter vår expansion. På vår största marknad Storbritannien har vi trots hård konkurrens ökat vår volym. Även länder som till exempel Grekland och Spanien har fortsatt att visa en positiv utveckling. Resultatförbättringen hänför sig till en bättre produktmix samt en gynnsammare valutasituation.

Mer läsning

Annons